Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 01.09.2019.
Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er content marketing?
Innholdsmarkedsføring handler om å begeistre kunder med det innholdet de vil ha på nettsidene dine.
Dersom du kunne laget, i dine potensielle kunders øyne, de perfekte nettsider, hvordan ville de sett ut? Slik som de gjør i dag? Eller ville du valgt å fokusere annerledes? Det kan ofte oppfattes som motsetninger, hva du som leverandør av et produkt vil fremheve og hva dine kunder ønsker svar på først.
Content marketing, eller innholdsmarkedsføring om du du vil, er å sette fokus på det kundene dine vil ha. Innholdsmarkesføring er metoden som gjør at kundene oppsøker deg, ikke motsatt. I denne artikkelen vil jeg forsøke å forklare:
Forhåpentligvis vil du også få noen tips til blogginnlegg for bedriften din.
Visste du at innholdsmarkedsføring har eksistert i over 100 år? Det finnes mange historier om hvordan content marketing oppsto. Muligens skal vi flere hundre år, kanskje til og med over tusen år tilbake i tid. Historiefortelling har eksistert siden skriftspråkene ble oppfunnet og hvem vet, kanskje det var fortjenestemuligheter som var motivasjon bak de første historiene som ble nedskrevet?
En av de mest kjente historiene bak content marketing, er John Deere. Selskapet er i dag kjent for produksjon av grønne traktorer. Det ble stiftet av John Deere i 1837. Han produserte redskap til bønder i USA som smed. På midten av 1800-tallet overføres driften til sønnen Charles. John Deere dør selv i 1886, mens den første bensindrevne traktoren blir lansert i 1892. I 1895 blir The Furrow lansert, og er den dag i dag fortsatt et magasin rettet mot bønder. Det blir nå utgitt på 14 forskjellige språk og i 115 land. John Deere som selskapsnavn er i dag det eldste på Fortune 500.
Hele ideen bak lanseringen av The Furrow, var å ta posisjonen som et viktig magasin for bønder. Deretter var tanken å kunne bruke dette magasinet til markedsføring av John Deere sine produkter.
Det finnes mange definisjoner av innholdsmarkedsføring. Content Marketing Norge har funnet hele 6 forskjellige definisjoner av innholdsmarkedsføring.
Kjernen i content marketing, handler om å gi, før man får. Man skal vinkle innholdet fra kundens ståsted, ved at man fokuserer på behovet, eller problemet, kunden ønsker å få løst. Ved å vise hvordan man løser et problem, ikke bare fortelle at man er god til noe, opparbeider man seg tillit og langsiktige relasjoner.
Med all informasjon du kan tenke deg, kun et par tastetrykk unna, handler markedsføring stadig mer om tillit.
Les også: Conent marketing - Gi kundene godt innhold
De ordinære nettsidene dine skal være stramme. Presise. Gi den besøkende rask vei til hva du selger og ikke minst hvordan du kan kontaktes. De fleste nettsider har en andel besøkende på over 50% som forsvinner før det har gått 10(!) sekunder. Som kunder på jakt etter gode leverandører, enten det er privat eller i jobbsammenheng, er vi ekstremt utålmodige når vi vet hva vi leter etter.
Samtidig er det de færreste som tilfeldigvis ramler innom forsiden på nettstedet ditt. Man har som regel et behov, og så har man søkt i en søkemotor etter det problemet, eller behovet, man forsøker å løse.
Dersom du ikke allerede har en løsning for å publisere artikler på egen nettside, vil jeg anbefale å opprette et subdomene (som f.eks blogg.sorentio.no). Ved å beholde nettsidene slik du har det per i dag og opprette en blogg- eller artikkelportal på siden, forenkler du både arbeidet for deg selv og du viser dine besøkende en tydelighet på hvor man kan finne hva.
Teknisk sett er det å opprette en blogg på et subdomene, en langt enklere jobb enn å inkludere det inn i eksisterende nettside. Du slipper å kode om det du allerede har, og kan starte med blanke ark som om det var en ny nettside. Samtidig er det ingen tvil om hvem som er avsender fordi det fortsatt ligger under dittfirmanavn.no.
De fleste mediehus tilbyr kjøp av betalt innhold i deres nettaviser. Det vil si at du enten produserer artikkelen selv, eller i samråd med en av mediehusenes journalister. Å publisere på andres plattform kan gi deg en bedre eksponering. Samtidig må du være klar over at dette har som regel begrenset levetid og du kan miste viktige søkemotoroptimaliseringspoeng.
Både LinkedIn og Facebook har funksjonalitet som gjør at du kan publisere artikler i sin helhet på deres plattform. I utgangspunktet anbefaler jeg ikke dette, da det har svært kort levetid. Som regel er ikke levetiden til en slik artikkel lenger enn det en vanlig statusoppdatering på samme medier er.
For mange bedrifter har markedsføring ved hjelp av bloggere blitt stadig mer populært. Spesielt for de som retter seg mot yngre målgrupper (30-), men også resten av befolkningen blir stadig mer mottakelig for markedsføring fra kjendiser og andre opinionsledere. Mange syns nok at bloggere har veldig godt betalt, men når man ser på hvor gode resultater dette kan gi, så har jeg spurt meg selv flere ganger om denne type markedsføring ikke burde kostet mer.
Dersom man skal benytte bloggere som markedsføringskanal, bør man være svært selektiv på hvem man benytter slik at man treffer den målgruppen man ønsker. I tillegg har det vært flere forsøk på markedsføring ved hjelp av influencere som har ført til negativ omtale istedenfor. Dette kan skyldes både uheldig vinklinger, valg av feil blogger eller at lover og regler ikke har blitt fulgt.
Det anbefales derfor å velge et byrå som oss til å håndtere slike prosesser.
Les også: La oss levere det gode innholde for deg
Kan artikkelportalen din hete noe annet enn "blogg" for å slippe og assosieres med rosabloggere? -Ja, den kan det, men vær klar over at det er få andre ord som er like dekkene for alle artikler du ønsker å publisere; Nyhetssaker, gode råd, bransjenytt, produktnyheter, nyansatte, svar på ofte stilte spørsmål osv. De fleste av våre kunder, uansett bransje, kaller artiklene sine derfor for blogg.
Les også: 14 tips til ting du kan skrive om i bedriftsbloggen
Å produsere egne tekster, har mange fordeler som gir deg langsiktig verdi. Det er ikke sikkert du får konkrete, nye kundehenvendelser umiddelbart. Kanskje må du publisere en god del før resultatene kommer. Men etterhvert som artiklene dine begynner å få gode plasseringer i søkemotorene, og du begynner å forstå hva kundene dine etterspør, er det ingen vei tilbake.
Da kommer det eneste du angrer på til å være at du ikke begynte med content marketing tidligere.
Etterhvert som det blir mer og mer tydelig for omverdenen hvilken kompetanse du sitter inne med, vil troverdigheten og tilliten til din ekspertise bare øke. Kjennskapen til deg som spesialist innen ditt fagområde vil bli mer og mer anerkjent.
Det er viktig å innse at innholdsmarkedsføring handler om langsiktighet fordi det er her verdien ligger. Innhold som kan være aktuelt over en lengre periode, gjør også at du både kan gjenbruke det du produserte i form av å publisere det på nytt i sosiale medier og forbedre synligheten din i søkemotorer.
De færreste av oss handler første gang vi hører om en ny leverandør. Det må flere aktiviteter til, repetisjon av fordeler, vi må høre om leverandøren flere ganger, kanskje lese noen kundereferanser, og budskapet må kanskje gjentas flere ganger før vi tar steget og handler. Ved hjelp av innholdsmarkedsføring, kan du få til nettopp dette.
Nyhetsbrev, e-bøker og remarketing, er bare noen av teknikkene du kan benytte når du får drømmekundens oppmerksomhet.
Gode artikler får etterhvert den plassering de fortjener i søkemotorene. Men det er mye du kan gjøre for å påvirke tilstedeværelsen i søk. En av de viktigste faktorene til søkemotorene, er andre som linker til ditt innhold. Dette betyr at jo bedre du får spredt innholdet ditt i for eksempel sosiale medier, jo flere får du til å linke til innholdet ditt, som igjen gjør at du får gode plasseringer i søkemotorene. Er innholdet ditt godt nok, får du flere delinger, likes og anbefalinger. Dette betyr at du må tenke smart når du publiserer innhold i de ulike kanalene.
For statusoppdateringer i sosiale medier, vil kanskje én til tre setninger være maksimalt av hva noen vi lese før de avgjør om de skal scrolle videre eller trykke på linken din. Tidspunkt på døgnet og hvorvidt mottakeren har tid til å konsumere innholdet ditt på akkurat dette tidspunktet, påvirker hvorvidt innholdet ditt får oppmerksomhet.
I Sorentio har vi en strategi på at alt vi publiserer skal være lesbart, reaksjonsbart og delbart. Med dette mener vi at det skal være lett å lese, mulig for å gi en reaksjon i form av tommel opp (eller ned), og det skal være av en slik karakter at de som leser vårt innhold er komfortable med å dele det videre til sitt eget nettverk.
Innledningsvis i denne artikkelen, nevnte jeg at innholdsmarkedsføring skal ha en langsiktig verdi og at du kanskje ikke ser salgsresultatene med det samme. Du kan allikevel måle både klikk, visninger og rekkevidde på alt du publiserer.
Ikke forvent at du selger på det første du publiserer, men se til at du har en gradvis økning i besøkstall på nettsiden din og sammenlign de ulike aktivitetene du gjør for å se hva du treffer best med.
Les også: Hvor kommer besøkstrafikken fra?
Vil du lære mer om content marketing og andre markedsføringsstrategier? Prøv en gratis rådgivningstime hos oss!
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 01.09.2019.