Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 07.08.2019.
Sist oppdatert: 09.12.2022.
Du er her: Forside -> Markedsføring - > 50 millioner Google-søk i døgnet
Rangerer din bedrift høyt i søkeresultatene?
I følge statistisk sentralbyrå bruker 93 prosent av befolkningen mellom 9 og 79 år internett hver dag. Kun 22% leser papiravis daglig.
Antall Google-søk per dag i Norge er om lag 50.000.000. Dette betyr at vi i snitt googler 10 ganger (per pers) per dag.
Med så mange google-søk hver eneste dag er sannsynligheten for at noen har søkt etter deg eller din bedriften det siste døgnet nok stor. Enda mer sannsynlig er det at noen har søkt etter det bedriften din selger.
Våre egne tall viser at svært få personer går videre til side 2 i søkeresultatet. Viktigheten av å være tilstede på førstesiden i søkemotorene, på de søkebegrepene som betyr noe for bedriften din, er med andre ord svært viktig.
Det finnes i all hovedsak to metoder for å komme øverst i søkeresultatet på;
Begge deler kan være avansert, dyrt og ikke minst tidkrevende. Mest sannsynlig har du konkurrenter som jakter topplasseringer for de samme søkeordene. I tillegg har du kanskje konkurranse fra helt andre, fordi dine viktigste søkeord har flere betydninger og også kan være aktuelle i flere bransjer.
Søkemotoroptimalisering handler i all hovedsak om programmering og godt innhold. Du er nødt til å være god på begge deler.
Bloggartikler er et godt eksempel på innhold som kan være med på å skape merkevarebygging og synlighet i søkemotorene.
Les også: Ta vare på dine kunder og skaff nye med bloggplattform
Søkemotorannonsering handler stort sett om hvor god du er til å velge riktig søkeord som gir deg den laveste prisen og er mest effektiv for din markedsføring.
Ved å by på de riktige søkeordene for din bedrift kan du nå personer som googler med intensjon om å finne ut mer om et tema, produkt eller tjeneste. Dette er potensielle kunder som er betydelig varmere enn dem du klarer nå med for eksempel en TV- eller radioreklame.
Vil du vite mer om Google-annonsering? Her kan du lese om alle fordelene med søkeordsannonsering i Google.
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 07.08.2019.
Sist oppdatert: 09.12.2022.