Du er her: Forside -> Markedsføring - > 5 aktiviteter som gir b2b-bedrifter en god start


5 aktiviteter som gir b2b-bedrifter en god start

Slik får bedriften din en god start på 2015.

Digital markedsføring i 2015

Nytt år, nye muligheter! Les våre tips for å få en glitrende start på 2015.

Gå gjennom katalogoppføringene

I fjor høst satt jeg i et møte hvor vi hadde kommet til "Hvor mye bruker dere på katalogoppføringer" på agendaen. Kundens umiddelbare svar? -Omlag 50.000. Deretter ba jeg kunden hente oversikt over leverandører fra regnskapet. Hva finner vi? 300.000! Det hører heldigvis med til sjeldenhetene at avviket mellom opplevd kostnad og faktisk kostnad er så store. Men dessverre opplever jeg nesten uten unntak at bedrifter jeg er i kontakt med, bruker omlag 50.000 på katalogoppføringer som er bare tull. Vår anbefaling er derfor at du går gjennom alle katalogoppføringene bedriften din har. Gå selvsagt gjennom avtalene du har liggende i leverandør-permen, men den beste oversikten får du ved å gå gjennom regnskapet og se hva bedriften din faktisk har betalt for. De aller fleste katalogene har overhodet ingen effekt. Er du i tvil om en katalog fungerer eller ikke, kutt den ut og bruk heller markedsføringsbudsjettet på noe du vet bedriften din får igjen for. 

Sett opp remarketing

Remarketing er en glimrende måte å bygge merkevare på, i tillegg til at det gir deg muligheten til å vise frem bedriften din en ekstra gang. Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvordan remarketing fungerer

Steng Facebook-sidene

Dette trodde du aldri du skulle høre fra oss? Vi mener selvsagt at du skal prioritere Facebook, fordi det er en utsøkt måte å både tiltrekke seg nye kunder og ikke minst "vedlikeholde" eksisterende. Men dersom bedriften din kun har noen få tilhengere på Facebook-sidene, og dere ikke bruker tid på å oppdatere dem, er det bedre om dere kutter det ut. Om dere ikke stenger dem ned (det kan jo være dere vil prioritere det senere), så slutt i alle fall å vise på egne nettsider og i alle e-postsignaturer at dere ikke er tilstede.  

Lag plan for e-postmarkedsføringen

Det finnes i utgangspunktet to hovedsegmenter du kan sende e-post til; Eksisterende- og Ikke-eksisterende kunder. 

Til eksisterende kunder kan du sende både tilbud og kampanjer, men ikke glem at du også må gi eksisterende kunder en merverdi. Dette kan du gjøre ved å sende korte tips om bransjen og faget ditt, slik at kunden lærer mer. Får du ofte samme spørsmål fra kundene dine? Lag en egen e-post om dette. Ved e-postmarkedsføring til eksisterende kunder, må du også ta stilling til hvor i e-postrekkefølgen en ny kunde skal starte. Skal en ny kunde få den første e-posten i e-postlisten din, eller skal vedkommende hoppe inn i den samme e-postlisten som eldre kunder, og gå glipp av tidligere e-poster?

For ikke-eksisterende kunder, har du lov til å sende e-post til de som har meldt seg på nyhetsbrevet deres, eller til den generelle e-postadressen til en bedrift. Det betyr at du har lov til å sende til eksempelvis firmapost@firmanavn.no, post@firmanavn.no eller lignende som som bedriften har opplyst om i f.eks. Brønnøysundregistrene. Du har ikke lov til å sende til kari.nordmann@firmanavn.no uten spesifikt samtykke fra Kari Nordmann.

Det finnes i overkant av 100.000 e-postadresser til bedrifter i Norge som du har lov å send til, uten noen form for samtykke. Dette er e-postadresser det er mulig å få kjøpt. Vi kan hjelpe bedriften din både med oppsett, teknologi og innholdsproduksjon. 

På tide å gjøre nettsidene mobilvennlige?

Alle nye nettsider som lages i dag, er mobilvennlige. Er ikke nettsidene til din bedrift tilpasset mobil ennå? Før eller siden må dere gjøre det. Sannsynligheten er stor for at dere burde gjort det for lenge siden. Ved å sjekke statistikken for nettstedet deres, kan du se hvor mange besøkende som kommer via mobile enheter. Er andelen besøkende fra mobil på over 10%, anbefaler vi stort sett å gjøre nettsidene mobilvennlige og/eller responsive. Har du ikke et statistikkverktøy for ditt nettsted, anbefaler vi at du installerer Google Analytics.  


Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no