Du er her: Forside -> Analyse - > Hvor kommer trafikken på nettsidene fra?


Hvor kommer trafikken på nettsidene fra?

Gjør lenkene dine sporbare i Google Analytics-rapporten.

Sporing av linker i Google Analytics.

Vi har tidligere skrevet om hvordan Google Analytics fungerer. Ett av de viktigste tallene du ser på når du analyserer besøkstall på nettsiden, er trafikkildene. Hvordan blir nettsiden din funnet? 

Hva er referral-trafikk?

Under fanen "Trafikkilder" i hovedmenyen til Google Analytics, kan du se hva som er årsakene til at websiden får besøk. Dette kan være lenker fra andre nettsider som kunder og leverandører, blogger, katalogoppføringer og andre type nettsider. Besøkende du får fra denne type nettsider, er kalt "Referral" eller "Henvisningstrafikk" på norsk. 

Trafikk til nettsiden fra søkemotorer

Annen type trafikk du får, er fra søkemotorer. Dette kan enten være betalt eller ubetalt. Kjennetegnet er at du i stor grad kan se konkret hvilke søkeord som gir besøkstrafikken. Denne type trafikk er kalt "Søketrafikk". 

Direkte trafikk til nettsiden

En litt spesiell trafikkilde, er "Direkte trafikk". Dette er i utgangspunktet de som har tastet inn adressen til nettsiden din selv, eller benyttet et bokmerke de har lagret i nettleseren sin. 

Men direkte trafikk kan også komme av at Google Analytics ikke klarer å definere hvor trafikken faktisk kommer fra. Dette kan eksempelvis være de som har trykket på en lenke i en e-post, eller kommer fra et nettsted som Google Analytics ikke kjenner igjen.

Ofte er direkte trafikk den største kilden til trafikk på et nettsted.

 

Hvorfor bruke sporingslenker?

For å forstå hvor trafikken kommer fra, har Google Analytics derfor en fjerde kategori for trafikkilder, dette kalles Kampanjer

Det er mange grunner til å sette sporingsdata på lenkene. Det kan eksempelvis være som nevnte eksempel, at man ønsker å se hvor mange som faktisk trykker på webadressen i signaturen på e-posten. Men det kan også være andre spesifikke ønsker. 

Legger man for eksempel ut en lenke på Facebook og noen trykker på denne, får man kun vite at "Facebook" er kilden. Man får ikke vite hvilken av statusoppdateringene (vi antar at du legger ut flere) som fører til besøket på nettsiden. Man kan da heller ikke vite om det er et klikk fra Facebook-siden din, eller om det er noen helt andre som har delt en lenk til nettsiden din. 

For å vite nøyaktig hvor stor trafikken er fra en konkret lenke, må du merke den med en Google Analytics-kode.

Slik legger du inn en sporingskode på lenkene dine

For å merke lenkene dine og overstyre hva Google Analytics definerer som trafikkilde, legger du til en kode på slutten av lenken. Denne begynner med et spørsmålstegn og kan eksempelvis se slik ut:

https://sorentio.no/?utm_source=facebook.com&utm_medium=Sosiale+medier
&utm_content=11092013&utm_campaign=Nye+kunder

utm_source:

Dette kan være en konkret nettside du legger lenken på, eller det kan være "E-post" dersom det er en lenk du bruker i e-postsignaturen din.

utm_medium:

Hva slags medium er det du plasserer lenken i? Er det Facebook, LinkedIn, en bannerannonse, nyhetsbrev eller en lenke som ligger i en QR-kode?

utm_content:

Her spesifiserer du konkret den aktuelle lenken. Denne beskriver innhold i annonsen din slik at du kan skille trafikk mellom eventuelt flere annonser.

utm_campaign:

Dersom du har en spesiell type kampanje eller flere ulike lister du sender nyhetsbrev til, kan du spesifisere det her. Dette kan for eksempel være "Nye kunder", "Remarketing", en spesifikk bransje eller noe annet.

Lag sporingslenker enkelt selv

Vi i Sorentio bruker sporingslenker på alt som publiseres for våre kunder, slik vi har full kontroll over hvor trafikken kommer fra. 

Derfor har vi laget et verktøy som gjør at vi enkelt kan lage sporingslenker. Dette verktøyet ønsker vi å dele med alle som trenger å spore trafikken til nettsiden sin. 

Du finner gratisverktøyet her: Lag sporingslenker for Google analytics


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 11.09.2013.

Sist oppdatert: 18.11.2022.