Du er her: Forside -> Analyse - > Universal Analytics og GA4: Forskjellene du må vite om


Universal Analytics og GA4: Forskjellene du må vite om

GA4 er Googles nye analyseverktøy som skal erstatte Universal Analytics. Her er 5 viktig forskjeller du må vite om før du tar i bruk GA4.

Laptop med Google Universal Analytics.
Fra 1. juli 2023 stopper Google Universal Analytics å samle inn data.

 

Universal Analytics og Google Analytics 4 (GA4) er begge Googles egne analyseverktøy som gir deg detaljert statistikk om trafikken på nettsiden og/eller appen til bedriften din. 

Universal Analytics har vært en mye brukt analyseverktøy, men fra 1. juli 2023 stopper Universal Analytics å samle inn data. Da må alle som ønsker å fortsette å bruke Google sitt analyseverktøy over på den nye versjonen som kalles Google Analytics 4 (GA4). 

GA4: -En kraftigere versjon av Google Analytics

Det er en rekke forskjeller på de to versjonene, blant annet når det gjelder funksjonalitet og måten de samler inn data.

Brukergrensesnittet skal også være mer intuitivt, noe som betyr at det skal være enklere å finne frem til den dataen du trenger. 

Kort fortalt er GA4 en mer avansert og kraftigere versjon av Google foregående analyseverktøy. For å kunne ta GA4 i bruk på en god måte får du her 5 viktige forskjeller du må vite om.

Fra øktbasert til hendelsesbasert

Den aller største forskjellen på Universal Analytics og GA4 er hvordan aktivitet måles. Mens du i Universal Analytics fulgte en øktbasert datamodell, er GA4 hendelsesbasert. 

I Universal Analytics ble det startet en ny økt hver gang en bruker kom inn på nettsiden din (så sant det var 30 minutter siden han/hun var inne sist). I GA4 registreres ikke økter, men alle hendelser som den besøkende gjennomfører på siden din. 

En hendelse i GA4 gir mer detaljert informasjon som for eksempel tittel på siden og brukerlokasjon. 

Forbedret måling av hendelser

I GA4 måles en rekke hendelser automatisk dersom du skrur på «Forbedret måling».

Dette inkluderer:

  • Sidevisninger
  • Scroll
  • Søk på siden
  • Klikk ut av domenet
  • Videointeraksjon
  • Filnedlastinger 


GA4 gir sporing på tvers av nettsider og apper

En stor fordel med den nye GA4 er at du kan spore nettside- og appdata i samme område. Dette gir deg en mye bedre innsikt i kundereisen. 

Flere muligheter for sporing via Google Tag Manager

Fra Universal Analytics er du vant med å sette opp mål. For eksempel kan du spore hvem som sender inn kontaktskjema eller bestilling, eller som besøker spesifikke sider på nettsiden din. 

I GA4 får du en rekke forhåndsdefinerte mål. Dersom du ønsker å sette opp andre mål enn dette må du selv sette opp disse ved å bruke Google Tag Manager.  

GA4 lagrer ikke IP-adresser

Google Analytics 4 samler inn data på en annen måte enn forgjengeren. I stedet for å basere seg på cookies, bruker GA4 maskinlæringsteknologi for å spore brukerne på nettstedet ditt. 

GA4 lagrer altså ikke IP-adresser, for å imøtekomme kravet om personvern.  

Slik kommer du i gang med GA4

Vi har anbefalt å opprette GA4 innen 1. juli 2022, for å kunne ha et år med data og sammenligne med, når du fra 1. juli 2023 ikke lenger kan bruke Universal Analytics. Om du fremdeles ikke har opprettet GA4, og ønsker å fortsette å bruke Googles analyseverktøy, er det «bedre sent enn aldri». 

Når du skal sette opp GA4 må alle tidligere mål og målgrupper settes opp på nytt. Dersom du ikke har en global site tag på nettsiden din, må ny tag opprettes i for eksempel Google Tag Manager. 

Vi har allerede hjulpet mange bedrifter i gang med Googles nye analyseverktøy. Klikk her om du også ønsker hjelp til å sette opp GA4.


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 13.02.2023.

Sist oppdatert: 15.03.2023.