Følg oss på Facebook, så lærer du mer!


Du er her: Forside -> - - > Slik fikk Sorentio navnet sitt


Slik fikk Sorentio navnet sitt

Publisert av Maria Mostrøm Gulbrandsen

Som 14-åring lagde Stian sin første nettside ved hjelp av naboen og AltaVista. Med sin genuine interesse for feltet, har han bygd opp bedriften Sorentio.


Hva har denne italienske byen med markedsføringsbyrået Sorentio i Ålesund å gjøre? 


I 2006 begynte Stian Tjervåg Fredriksen i et reklamebyrå i Oslo. De leverte flere tjenester, men hadde et stort fokus på Google-annonsering. To år etter oppstart kjøpte Stian seg inn i bedriften. Google-delen ble skilt ut og han ble salgssjef for den nye avdelingen. På tre år vokste bedriften raskt, og de fem ansatte som var der fra starten, hadde i 2011 blitt til 25. Omsetningen hadde økt fra 600.000 til 16 millioner kroner.  


– På dette tidspunktet følte jeg at jeg hadde gjort min greie, og jeg ønsket å gjøre noe annet. I tillegg hadde vi to små barn, og ønsket ikke lenger å bo i Oslo, forteller Stian.


Siden kona, Tonje, kom fra Ålesund, gikk flyttelasset dit. Aksjeselskapet som ble opprettet for å kjøpe seg inn i reklamebyrået i Oslo endret nå navn og ble brukt til å starte det som i dag er Sorentio.


Lærte koding av naboen


I starten var arbeidsoppgavene kun knyttet til Google-annonsering. Den første kunden ble oslofirmaet Flaggstangspesialisten.


Men Stian hadde et ønske om å gjøre noe mer enn bare annonsering, så dermed begynte han også å tilby nettsider. Et fagfelt han hadde stor interesse for, og som han var selvlært i.


– Da jeg var 14 år laget jeg min første nettside. Jeg hadde en nabo som jobbet med programmering, så jeg spurte om han kunne vise meg hvordan jeg skrev «Hei!». Resten fant jeg ut av selv, forteller Stian.


På den tiden var det AltaVista som gjaldt på søkemotorfronten, et verktøy Stian brukte hyppig for å finne ut av det han lurte på. Etter hvert laget han sin egen nettside hvor han blant annet la ut bilder fra ferien og skrev om musikk han likte.


– Egentlig var det vel mest som en blogg, men det begrepet var ikke funnet opp på den tiden, sier Stian.  


LES OGSÅ: Bloggmarkedsføring er smart for alle typer bedrifter



Stian Tjervåg Fredriksen og tekstforfatter Herman Ekeberg.


Nytt lokale, nye muligheter


Det første lokalet hvor Sorentio holdt til, var i Storgata i Ålesund sentrum. Her delte de kontor med Administrator Systems, som har vært, og fremdeles er, en viktig samarbeidspartner.


– Erfaringen fra byrået i Oslo og hjelpen fra Administrator Systems i Ålesund har vært uvurderlig for fremgangen. Eyvind Baadnes og hans kolleger har stått på både tidlig og sent for at alle våre systemer skal være oppe til enhver tid, forteller Stian.


Første ansatt i Storgata var en møtebooker, deretter kom en digital rådgiver inn i bildet. I 2014 flyttet Sorentio til Postvegen i Breivika. Her ble første programmerer ansatt, etter hvert som antall kunder som ville ha nettsider økte.


– Dette førte til at jeg så behovet for en innholdsprodusent. Når vi får potensielle kunder til å gå inn på en nettside via annonseringen, må vi også gi et godt tilbud via selve nettsidene. Å levere innhold i form av blogg og andre tekster var derfor et naturlig steg videre, forklarer Stian.


I august 2018 hadde Sorentio vokst ut av lokalene i Postvegen, og flyttet til toppen av Rønnebergbua, midt i hjertet av Ålesund. Bedriften har i dag fem heltidsansatte og leverer tjenester innen annonsering, søkemotoroptimalisering, innholdsproduksjon, sosiale medier og utvikling av nettsider. Nå som nye, romslige lokaler er i boks, kan Sorentio også gjøre noe de lenge har hatt ønske om, nemlig å tilby kurs i digital markedsføring.




Dette betyr Sorentio


Omtrent 50 prosent av dagens kundeportefølje befinner seg i Ålesund, mens resten holder til andre steder i landet. Bedriften omsatte for 5,2 millioner i 2017 og ble samme år kåret til Gaselle av Dagens Næringsliv. Også i 2018 fikk Sorentio denne utmerkelsen.


Googler man Sorentio er de første sidene med treff alle knyttet opp til Sorentio AS, og her ligger litt av poenget. Da bedriften ble startet og «barnet skulle døpes», la Stian og kona Tonje hodene i bløt for å finne på et navn som ikke eksisterte.


– Sosiale medier begynte å bli stort på denne tiden, så jeg skjønte at vi kom til å trenge et unikt navn til ulike brukerkontoer. I tillegg er dette en stor fordel når det gjelder søkemotoroptimalisering, forklarer Stian.  


Å komme på et slikt navn var vanskelig nok, noe som førte til at Stian laget en bokstavgenerator som satte sammen bokstaver i tilfeldig rekkefølge, for å se om det gav noen gode forslag. Men til slutt var det Tonje som med ideen «Sorrento». Dette viste seg midlertidig å blant annet være en by i Italia, derfor bestemte de seg for å putte inn en ekstra bokstav og ta bort en r. Og slik gikk det altså til at Sorentio fikk sitt navn.  


Vil du vite mer om mulighetene med digital markedsføring? Kontakt Sorentio for en uforpliktende prat!