Du er her: Forside -> Webutvikling - > Hvorfor er mobiltilpassede nettsider så viktig?


Hvorfor er mobiltilpassede nettsider så viktig?

Publisert den 13.10.2015 av Monica Myklebust

E-handelen stiller høye krav til forandring.

I Norden har 4 av 10 handlet med mobilen, og i Norge er mobilhandelen nesten fordoblet de siste tre årene. Utviklingen viser en økning på 90% på antall som handler med mobilen nå sammenlignet med 2012. De som handler mest med mobilen i Norge er småbarnsforeldre. Hele 58% av disse har handlet med smarttelefon eller nettbrett det siste halve året. På andreplass kommer de mellom 25 og 35 år. Halvparten av de som handler på nett oppgir at den vanligste grunnen til at de handler med mobilen/nettbrettet, er at den er i nærheten.

Nesten 40% av mobilkundene har avbrutt et kjøp grunnet at nettsiden ikke var mobiltilpasset. 


Den vanligste grunnen til at kunder avbryter kjøp på nettet er at betalingsvilkårene er for utydelige eller at betalingsprosessen er for dårlig. Hver fjerde kunde som har avbrutt et kjøp har avbrutt på grunn av at butikken ikke tilbød kundens foretrukne betalingsmåte. Det er derfor viktig å ha en enkel og oversiktlig betalingsløsning, og det kan være fornuftig å tilby flere alternativer for betaling. 

Er målet ditt at flere skal ta kontakt med bedriften, bør du tenke over hvordan vegen dit er lagt opp. Er kontaktskjemaet enkelt å finne? Må man lete etter telefonnummeret til bedriften? Sett deg i kundens situasjon og forenkle vegen til målet

Når vi ser på disse tallene, og vet at mobilhandelen øker, kan vi konkludere med at en nettside som ikke fungerer optimalt på mobil og nettbrett risikerer å gå glipp av (mange) salg!

Har du spørsmål om hvordan din nettside kan tilpasses mobil og nettbrett? Ta gjerne kontakt med oss.

 

 

(Statistikk hentet fra DIBS årlige rapport om e-handel, mobilhandel og betalinger.)