Du er her: Forside -> Webutvikling - > En 404 som får deg til å flire!


En 404 som får deg til å flire!

Publisert den 17.11.2016 av Beate Stavdal Riise

Når kundene kommer til en nettadresse som ikke eksisterer, er det lurt å lage en god landingsside som hjelper dem med å komme til riktig adresse.

I den digitale verden er det en liten krabat du absolutt ikke har lyst til å møte på, spesielt når du bare skal gjøre et kjapt søk etter noe viktig. Den lille krabaten vi snakker om, er ikke et kryptisk virus, eller en trojansk hest som tar over alle filene dine. Nei, denne lille krabaten går under navnet ERROR 404!


Feilmeldingen skriker mot deg, og du vet ikke helt hva du skal gjøre for å løse situasjonen. Du leter febrilsk på siden om det er noen informasjon om hva som kan ha gått galt, men det er rett og slett bare én eneste beskjed som står der: “Page not found”!

 

 

Irriterende sier du? Det trenger det ikke være, sier vi!

For at dine kunder skal slippe å kjenne på frustrasjonen over å møte på 404-koden og selv måtte finne ut hva som har gått galt, kan du gjøre noen små men geniale grep.

 

 

Bruk humor

Humor er, som de fleste av oss har erfart, den beste måten å løse opp en spent stemning. Og humor er også et smart virkemiddel i denne situasjonen. Ved å la kundene møte på en morsom og forklarende 404-side, kan du rett og slett fjerne frustrasjonen og heller lede kundene til riktig nettside.

 

Studio Gewoon har brukt popkultur på sin 404-side. De har på den måten brukt noe mange kan kjenne igjen, samtidig som det kan brukes internasjonalt. Kombinasjonen popkultur og humor fungerer godt i denne sammenhengen.

 

 

Vis hva bedriften er god på

Som bedrift vil du gjerne bygge opp et godt rykte. Derfor kan det være lurt å fremheve hva bedriften er god på og hva man vil at kunden skal legge merke til. Det er også med på å øke troverdigheten til bedriften, dersom 404-siden gjenspeiler tjenestene eller varene bedriften leverer.


Bluefountain Fountain Media viser gjennom sin 404-side at de er en leken og kreativ bedrift. Det gjør de ved å bruke et interaktivt spill på landingssiden.

 


BRUK BEDRIFTENS IDENTITET

Det er kanskje ikke alle bedrifter som er like gjenkjennbare, men alle bedrifter skaper sin identitet gjennom bruk av for eksempel farger eller logo. Det er noe man kan og bør bruke når man lager en 404-side. 


Lego er en bedrift de fleste har et forhold til, og man kan vel nesten si at "alle" kjenner igjen figurene til Lego. Det at de har valgt å bruke egne figurer på sin 404-side, gjør at man ikke føler man har havnet på helt feil plass og det er lett å trykke seg til hjem-siden.



Spill på følelser

I tillegg til å vise bedriftens identitet, kan det også være lurt å bruke menneskelige følelser som virkemiddel på 404-siden. Det ufarliggjør, løser opp og demper frustrasjonen over det å ha havnet på en ikke-eksisterende side.         

Eleks spiller på at de er et firma som kan teknologi. Her ser vi at de også får frem menneskelige følelser, som vises i ansiktet til roboten. Resultatet er at kunden gjerne reagerer med sympati heller enn frustrasjon.

 

 

Vær kreativ

Tenk kreativt og lag en 404-side som passer til din bedrift. Den kommer garantert til å være prikken over i- en for å få kunden til å ta dere seriøst. Bruk ordspill, bruk grafiske løsninger, figurer eller ordskyer, bilder eller illustrasjoner. Kanskje kan det fungere å bruke de ansatte i et illustrasjonsbilde? Her er det egentlig bare fantasien som setter grenser! 

 

Vil du se vår 404-side? Trykk her.


 

Trenger du en ny nettside? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg i gang!