Du er her: Forside -> Markedsføring - > Derfor bør du satse på søkeordsannonsering i Google


Derfor bør du satse på søkeordsannonsering i Google

Rundt 90% av alle søk som gjøres på internett skjer på Google. Se fordelene din bedrift får med søkeordsannonsering i verdens største søkemotor.


 Målgruppen din er der og søker etter produkter og tjenester som nettopp din bedrift tilbyr. Det er den største grunnen til at du må komme i gang med søkeordsannonsering i Google Ads, Googles eget annonsesystem.

Her får du en kort innføring i hva Google Ads er og hvilke fordeler det vil gi.

Dine potensielle kunder søker etter dine produkter og tjenester. Derfor må du annonsere på Google.

Søkeordsannonsering

Google Ads er et program for annonsering på nett. Her kan du opprette søkeordsannonser, i tillegg til displayannonser (bilde- og bannerannonser), videoannonser, shoppingannonser og app-annonser. Kjøper du søkeordsannonser i Google Ads vil de dukke opp over de organiske søkeresultatene, som vist nedenfor, når noen søker med ord som samsvarer med dine. 


Før du starter en søkeordskampanje må du finne ut hvilke ord du ønsker at annonsene skal knyttes til i Google Ads. Utvelgelse av riktige søkeord, hvor mye du byr for dem, utforming av tekstannonser og ikke minst måling og effektivisering, påvirker resultatene dine fra annonseringen. 

Få rapporter, tilknytt Google Ads og Google Analytics

Ved å knytte Google Ads-kontoen til en Google Analytics-konto får du verdifull innsikt i hvilke søkeord som har generert trafikk inn til nettsiden din organisk. I tillegg får du rapporter på atferden til brukerne som er inne på nettsiden. Hva de har gjort på nettsiden og hvor lenge de har vært der, for å nevne noe. 

Annonsene kan målrettes mot et ønsket publikum, segmentert på blant annet geografi, alder og kjønn. Det vil si at du spisser annonsene mot de du ønsker å treffe, og du slipper å bruke annonsekronene dine på personer som ikke er innenfor din målgruppe.

Annonsens destinasjonsside, eller landingsside, er naturligvis avgjørende når noen velger å klikke på din annonse. Kundene må ledes til en nettside som er relevant, fungerende og som inneholder det de er ute etter. 

Les også:
50 millioner Google-søk i døgnet

Fordeler med Google-annonsering

Å annonsere i Google Ads er kostnadseffektivt. Du kan sette begrensninger med ønsket dagsbudsjett, og dermed ha god kostnadskontroll, og du betaler kun når noen klikker på annonsen din. Prisen per klikk avgjøres av hva andre er villige til å betale per klikk på det samme søkeordet. 

Det er enkelt å holde oversikt over synlighet og diverse statistikker i søkekampanjen. Man har enkel tilgang til rapporter og innsikt, som en kan bruke til å optimalisere annonsene over tid (ref. Google Analytics).

Det er lettere å nå potensielle kunder gjennom søkeordsannonser. Kundene vet som regel hva de er ute etter og de er nær en kjøpsbeslutning. Er du tilstede med riktig produkt og tilpassede annonser, er sjansen god for at de velger nettopp deg.

I tillegg kan du med søkeordsannonser være synlig i løpet av kort tid når du vil annonsere noe. For eksempel ved lansering av et produkt eller en tjeneste, eller åpning av en nettbutikk.

Les også:
 Søkemotoroptimalisering eller søkeordsannonsering?

Er søkeordsannonsering riktig for din bedrift?

Søkeordsannonsering passer for bedrifter i alle størrelser, og er i dag en viktig del av den digitale markedsføringen.

Å opprette og vedlikeholde annonsekampanjer i Google Ads er derimot en annen sak. Det krever erfaring, kontinuerlig overvåkning og oppfølging for å optimalisere kampanjene, og det er slett ikke alle bedrifter som har tid eller kunnskap til det. 

Hva med deg og din bedrift?

Her kan du lese mer hvordan Google-annonsering fungerer og sjekke hva din bedrift kan få i startbonus!


Herman Ekeberg

Skrevet av:

Herman Ekeberg

Tekstforfatter

900 46 526 // herman@sorentio.no