Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Slik virker Facebook Egderank + tips


Slik virker Facebook Egderank + tips

Publisert den 11.06.2013 av Sturla Lang

Her er noen gode tips til hvordan du kan få best mulig eksponering for statusoppdateringene dine.

Edgerank er Facebook sin algoritme som avgjør hva som blir vist i hvilken nyhetsfeed. Altså hvilke statusoppdateringer som dukker opp hvor. 

For deg som ikke kjenner til Edgerank så er den satt sammen av følgende elementer: 

  • Afinity score = Forholdet mellom Facebook-siden som avsender og den som har likt siden. Afinity Score går på hvor mye interaksjon én bestemt tilhenger har hatt med tidligere statusoppdateringer og siden din generelt. Jo mer interaksjon, jo høyere Afinity score.
  • Weight = Hvor mye interaksjon det er med Facebook-siden din totalt. Jo mer interaksjon det er på ting dere gjør, jo høyere weight-score. 
  • Time Decay = Hvor lenge er det siden statusoppdateringen ble skrevet. Jo eldre oppdateringen blir, jo mindre synlig blir den.

Hvordan du utformer en statusoppdatering, har mye å si for hvor god eksponering den får. Det kan minne mye om søkemotoroptimalisering. Det er noen ting du som avsender av budskapet kan gjøre, og så er det hva andre gjør med budskapet ditt i etterkant. Denne kombinasjonen utgjør hvilken Edgerank statusoppdateringen får, og igjen hvor mye den blir eksponert. Her kommer noen tips til hva du kan gjøre for å få best mulig eksponering.  


KVALITET

Det viktigste er kanskje at innholdet i statusoppdateringene engasjerer tilhengerne dine. Gjør de det, så vil tilhengerne dine kommentere, like og dele oppdateringen slik at den sprer seg. 


LESS IS MORE

Skriv korte statusoppdateringer. Statusoppdateringer som er mellom 100-200 tegn får 60% mer likes enn de som er over 250 tegn.


BE OM INTERAKSJON

Be tilhengerne dine om å like, kommentere og dele statusoppdateringene dine. Statusoppdateringer med oppfordringer, gir mer respons enn de uten.


BRUK BILDER

Statusoppdateringer med bilder, får mer eksponering en statusoppdateringer uten. Formatet på bildet i oppdateringen har innvirkning på Edgerank. Statusoppdateringer med bilder som er innenfor de formater Facebook ønsker, får bedre eksponering enn statusoppdateringer med bildeformater som faller utenfor dette.


BRUK LINKER

Statusoppdateringer med linker gir økt spredning. Med en link følger det også forhåndsvisning av websiden det linkes til med et thumbnail-bilde. Dersom formatet på dette er tilpasset Facebook, er det et pluss.


OPPDATERINGSFREKVENS

Facebook-sider som blir regelmessig oppdatert får mer synlighet enn de som ikke blir det. De lærde strides litt på dette området, men klarer man å oppdatere Facebook-siden én gang per dag, gir det erfaringsmessig gode resultater.


OPPDATERINGSTIDSPUNKT

Tommelfingerregelen er å oppdatere når flest mulig av tilhengerne dine er på Facebook. For noen er det tidlig om morgenen, for andre er det på ettermiddagen. Måten man finner ut dette på, er gjennom å se på insight-dataene fra Facebook-siden det gjelder.


HVORFOR BRY SEG OM EDGERANK?

  • 96% av Facebook-brukere besøker ikke en Facebook-side igjen etter den første interaksjonen.
  • 40% av tiden personer er på Facebook brukes på å se på nyhetsfeeden. Det er en økning fra 27% i 2011.