Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Slik oppretter du en offentlig profil på Snapchat


Slik oppretter du en offentlig profil på Snapchat

Nå må alle bedrifter som skal annonsere på Snapchat opprette og få verifisert en offentlig profil. Slik gjør du det!

 

Snapchat har nå innført en helt ny måte for bedrifter å samle og organisere både betalt og organisk innhold. 

Her kan du lese mer om hvorfor alle bedrifter må opprette offentlig profil på Snapchat, og hva dere kan få ut av det

Om du allerede er klar for å opprette en offentlig profil for din bedrift følger du oppskriften under:

3 enkle steg for å opprette offentlig profil

1. Opprett en bedriftsprofil på Snapchat

Finn mobilen din og logg av din personlige Snapchat-konto. Trykk på «Registrer deg» og fyll inn feltene. 

Noen tips: 

  • Skriv inn bedriftens navn, ikke ditt eget. Du får velge brukernavn senere
  • Bruk en felles e-postadresse som for eksempel post@dinbedrift.no om flere skal ha tilgang.
  • Du kan hoppe over steget hvor du knytter kontoen opp mot et mobilnummer.
  • Fødselsdato må være  en dato som er mer enn 13 år tilbake i tid på grunn av aldersgrense.


VIDEO: Se steg for steg hvordan bedrifter registrerer seg på Snapchat


2. Bekreft e-postadresse

Nå må du inn i mailen du la inn i første steg og finne en verifiseringsmail fra Snapchat. Om du ikke har fått en ennå går du inn på den nyoppretta profilen din (ikon oppe til venstre), trykker på tannhjulet (ikon oppe til høyre). Under «e-post» kan du få sendt verifiseringsmail på nytt. 


3. Opprett Snapchat business manager

Til dette steget må du frem med laptopen og gå til ads.snapchat.no. Logg inn med brukeren du nettopp har laget. Øverst til høyre ser du en knapp «Open a Busniness Account», klikk her og fyll inn info om navn og valuta og voila: Du har oppgradert til en «Business Account». 


4. Knytt sammen offentlig profil og business manager

Fra menyen øverst velger du nå «Public profiles», fullfør siden din med logo og toppbilde. Trykk deretter på Når du er inne i din offentlig profil trykk på «Settings» og knytt sammen annonsekontoen du nettopp har opprettet. 

Slik ser en offentlig profil på Snapchat ut.


Snapchat-annonsering via byrå

Om du ikke skal organisere annonseringen selv, men bruke et byrå, må du dele din offentlig profil med byrået. 

Det første du må gjøre er å få organization ID til byråets business manager. Deretter går du til «Business» og «Business Dashboard», da kommer det en meny til venstre. Her klikker du på «Shared» og deretter «Start sharing». «Business Details», velg din offentlig profil og lim inn organization ID du har fått med byrået. 


Da har du full kontroll på din egen konto, og samtidig får bedriften tilgang til å publisere og lage annonser for deg.

Når alt det tekniske er på plass er det bare å gå i gang med å lage underholdende og nyttig innhold for bedriftens målgruppe. 


Gi oss et vink om din bedrift trenger hjelp til oppsett av offentlig profil og annonsering!


Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no