Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Regler for sosiale medier i lag og foreninger


Regler for sosiale medier i lag og foreninger

Vårt forslag til regler for idrettslag og organisasjoner.

Det er ikke fritt frem å legge ut fra for eksempel en fotballturnering på sosiale medier. Har du kontroll på hva du kan og ikke kan publisere?

 

Det kan ofte være vanskelig med sosiale medier i organisasjoner som er for barn og ungdom, men også voksne. 

Derfor har vi laget et regelsett som du kan implementere der du mener det passer. Dette er et forslag til minimumsinnhold, og du står naturligvis fritt til å gjøre egne tilpasninger.

 

Regler for sosiale medier ved [Organisasjonsens navn]


Definisjon:

Sosiale medier er en felles betegnelse for alle digitale plattformer som nettsider, apper, forum og portaler, hvor det er mulig å publisere noe.

Hvem:

Alle som har noe med vår organisasjon å gjøre, plikter å kjenne til disse reglene. Dette gjelder også foreldre til barn i vår organisasjon. 

Når:

Disse reglene gjelder ved alle våre arrangement og samlinger. Sosiale medier lever hele tiden. Disse reglene gjelder derfor for alle våre medlemmer hele døgnet, hele året.

 

Regler:

 

1. Bilder

I henhold til Norsk lov, er det ikke lov å publisere bilder av andre uten samtykke. Hver og en som skal publisere noe, må hente samtykke til dette selv. Vi må hente samtykke og du må hente samtykke selv om du skal publisere noe.  

Barn opp til 15 år har medbestemmelsesrett på om noe skal publiseres, men foreldrene bestemmer. Fra og med 15 år, bestemmer barnet selv. 

Husk også at det er ulovlig å publisere andres bilder uten samtykke fra den som eier/ har tatt bilde. 

2. Identifisering

Identifisering kan gjøres på flere måter. F.eks. ved å "tagge" en person på Facebook, nevne en persons brukernavn på Instagram, eller publisere bilde av noens ansikt og/eller eiendeler. Tenk nøye gjennom hva du har tenkt å publisere, før du identifiserer noen i sosiale medier.

3. Kritikk / Negativitet

Det passer seg svært sjelden å kritisere andre i sosiale medier. Du vil ikke stå på bytorget og rope noe negativt om andre personer. Ikke gjør det på sosiale medier heller.

4. Nytte

Har det noen verdi for andre det du har tenkt å publisere? Er det underholdene og gøy? Hvis ja og du ellers følger disse reglene, kan du publisere. Hvis det er gøy bare for noen og trist for noen andre, la være. Er det ikke interessant for noen, dropp å publisere det. 

5. Tenk deg om

Kan du stå inne for det du skriver om det hadde blitt publisert på våre nettsider? I lokalavisa? På riksdekkende TV? Hvis svaret er nei på et eller flere av disse spørsmålene, bør du la være å publisere. Tenk deg også alltid om en ekstra gang før du publiserer. Kan noen bli lei seg? Kan det mistolkes det du har skrevet? Kan det være at vedkommende ønsker å publisere dette selv før du gjør det?

6. Alle ser alt

Selv om din profil på hvilket som helst plattform er satt til å kun vises til vennene dine, kan det spre seg til andre allikevel. Bildene dine på f.eks. Snapchat blir ikke ordentlig slettet og andre kan eventuelt ta bilde av lynmeldingen du har sendt med en annen telefon. Uansett hva du publiserer, husk på at det må tåle dagens lys for alle. 

7. Foreldre

Foreldre bør være ekstra varsomme på hva de publiseres. Det som blir publisert og som i utgangspunktet ikke burde være noe problem, kan plutselig bli ubehagelig fordi det er en mor eller far som har publisert det. Mor og far bør huske godt på at selv om de bare publiserer til sine venner, er det veldig ofte at det kommer til barna allikevel via en eller annen bekjent.

Mange skoler og idrettslag har barn som av en eller annen grunn lever på skjult adresse. Tenkt deg derfor alltid godt om før du publiserer noe som kan identifisere andre.

8. Ha det gøy

Sosiale medier skal være sosialt og gøy. Benytt kanalene til det. Spre nyttig informasjon og glede!


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 12.09.2015.