Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > [Nybegynner]: Slik fungerer Twitter


[Nybegynner]: Slik fungerer Twitter

Publisert den 03.08.2016 av Stian Tjervåg Fredriksen

En guide for deg som ikke har fått til eller ikke prøvd Twitter ennå.

Twitter har eksistert siden 2006 og har per i dag 310 millioner aktive brukere hver måned. Dette er noe lavere enn i 2012 hvor det var over 500 millioner. Aktiviteten er allikevel fortsatt høy og selv om Twitter nå ser ut til å være inne i en nedgangsperiode, er det fortsatt svært mye du kan få ut av denne tjenesten. Kanskje du kan få mer ut av denne kanalen enn bare å lese andres statusoppdateringer også? Litt lenger ned i denne guiden kommer vi inn på noen fordeler som du kanskje ikke har tenkt på, men som kan gi både deg og bedriften din store fordeler.

 

Nisjen til Twitter

Internett inneholder mye informasjon. Veldig mye informasjon. Twitter har derfor helt fra starten valgt en retning for å minimalisere innholdet for å bli mer konkretisert. Du har derfor kun mulighet til å publisere 140 tegn, inkl. mellomrom, i hver statusoppdatering. Unntaket er når du publiserer linker. Disse blir automatisk forkortet. Det har vært mange diskusjoner om å utvide denne grensen. Hver gang er det mange brukere som protesterer. Dette fordi man mener det er akkurat det at alle må holde seg i korthet, som er grunnen til at man liker Twitter.

 

Stegvis nybegynnerguide for Twitter og hvordan du kommer i gang:

 

1. Sett opp en konto

Gå til twitter.com og registrer deg som bruker. Velg et brukernavn som er lett å både uttale og huske. Det er viktig at brukernavnet er så kort som mulig. Grunnen kommer vi tilbake til.

 

2. Last opp profilbilde

Velg et bilde hvor det er lett å kjenne deg igjen. Naturlige og gjenkjennelige profilbilder er mest troverdig. Uten profilbilde er det ikke sikkert du blir tatt seriøst i det hele tatt. Det er derfor viktig at du setter opp dette.

 

I tillegg til profilbilde, kan du også laste opp et coverbilde. Dette fungerer på samme måte som på Facebook og vises i full skjermbredde på toppen av profilsiden din. Det anbefales at du laster opp et coverbilde for å gi kontoen din mer troverdighet.

 

3. Skriv en bio

Som alt annet på Twitter, skal profilteksten din være så kort som mulig. Fortell for eksempel om hvem du er, hva du jobber med og hva du brenner for.

 

4. Følg noen (få) personer

Se om du finner noen du kjenner som kan hjelpe deg i gang med dialogen. Unngå kjendiser i første omgang. Det er fullt mulig å benytte Twitter til å komme i kontakt med kjendiser og myndighetspersoner, men sjelden før du har bygget troverdighet rundt profilen din.

 

5. Skriv din første Tweet

Tweet = Statusoppdatering

 

Brukt litt god tid på hva din første melding skal være. Dette vil stå igjen som det første du skrev, og du vil gjerne at den skal være gjennomtenkt. Om den er morsom, politisk, kreativ, sint eller blid, spiller ikke så stor rolle.

 

6. Følg noen (mange) personer

Når du har skrevet din første tweet, må du gjerne følge mange personer umiddelbart. Når du følger noen, får vedkommende beskjed om at du følger vedkommende og besøker gjerne profilen din. Om du nettopp har skrevet noe interessant og forøvrig har en profil som vekker interesse, følger vedkommende deg kanskje tilbake. 

 

Fortsatt bør du holde deg til å følge privatpersoner og "vanlige folk", da det er disse det er størst sannsynlighet du får dialog med i starten.

 

Du kan gjerne følge et par hundre personer, men hold deg under 1000 per døgn og ikke mer enn 2000 totalt. Overstiger du disse grensene, vil Twitter stoppe deg. Ved gjentatte overtramp, vil du bli suspendert og tilslutt få kontoen din stengt.

 

7. Skriv mer!

For å komme ordentlig i gang, må du legge inn litt innsats. De første ukene bør du skrive noe hver dag, helst et par ganger om dagen. For å få respons på det du publiserer, bør du legge ut noe på forskjellig tider av døgnet. Hva med å publisere noe hver gang du spiser?

 

8. Svar på andres oppdateringer

Etterhvert som du begynner å publisere litt, kan du også begynne å svare andre. Har du en troverdig konto, er sannsynligheten større for at det oppstår en dialog.

 

Åpenhet

Twitter er først og fremst en åpen og offentlig kanal hvor hovedpoenget er deling av informasjon. Det er fullt mulig å legge sperringer på hvem som kan se det du skriver, men det er sjelden dette gir den store aktiviteten rett og slett fordi du hindrer så mange i å delta i det du skriver.

 

 

Statusoppdateringer

Som nevnt, statusoppdateringer kalles også Tweets. Med mindre du har lagt inn sperringer på kontoen din, kan hvem som helst se det du skriver. Dette kan skje ved at man går inn profilen din, eller at noen man følger Retweeter (se forklaring lenger ned) det du har publisert. Det er likevel først og fremst de som følger deg som også ser det du legger ut.

 

 

Følgere

Du kan følge de du finner interessante og andre kan følge deg. Det er helt vanlig å følge personer man ikke kjenner fra før, så ikke vær redd for å følge noen du ikke kjenner. Du får ikke mye ut av Twitter uten følgere. Du bør derfor i starten gjøre deg så interessant som mulig for å få noen følgere.

 

 

Direkte meldinger

Du kan sende private meldinger til enkeltpersoner. Det er kun den du sender meldingen til som kan se den, og du har selv en egen innboks hvor du mottar dine meldinger. Typisk kommunikasjon via direkte meldinger (DM) er informasjon som man ikke vil legge ut offentlig, som for eksempel e-postadresser og telefonnummer.

 

Dersom du ønsker å sende en melding til noen andre, men ikke behøver å skjule innholdet, kan du heller skrive brukernavnet til vedkommende først:

 

@sorentio Fin artikkel dere har laget om Twitter!

 

Her ser du hvorfor vi tidligere i denne guiden anbefalte deg et kort brukernavn. Da slipper andre å bruke opp sine 140 tegn på brukernavnet ditt når de skal skrive til deg.

 

Likes

Du kan klikke Liker på Tweets du liker. Dette gjør du ved å klikke på hjertet under den aktuelle Twitter-meldingen.

 

ReTweet

Tweets du liker svært godt, ikke liker i det hele tatt eller bare vil at andre skal se, kan du klikke Retweet på. Dersom du ikke liker innholdet i en Tweet, men ønsker at andre skal få se den, kan du legge med en egen kommentar i tillegg. Det du retvitrer, blir sendt ut til alle dine følgere. Den opprinnelige avsenderen blir stående, men det vil også bli markert at det er du som har klikket Retweet.

 

Ærlighet

Twitter er en svært ærlig kanal. Er du slem eller legger ut ukorrekte faktaopplysninger, får du raskt høre det.

 

Få hjelp

Noe av det mest nyttige med Twitter, er at det er enkelt å få hjelp. Er det noe Google ikke klarer å gi deg svar på, så er absolutt Twitter stedet å gå. Still et spørsmål og du får som regel svar. Merk gjerne meldingen din med #Twitterhjelp, så er det flere som får se spørsmålet ditt.

 

#Hashtag

Hashtag = emneknagg

 

Emneknagger har flere funksjoner. For å benytte en emneknagg, legger du til en # sammen med ordet du ønsker å benytte. Det er ikke mulig å benytte mellomrom i emneknagger.

 

  • Fremhev et poeng:

    Lei av regnværet i byen vår. #Værsyk


  • Diskuter et TV-program mens det pågår:

    Debattantene ser ut til å ha en ensformig argumentasjon i dag. #NRKdebatt


    De som følger med på TV-programmet vil nå enklere finne din Twitter-melding ved å følge med alle statusoppdateringer som inneholder #NRKdebatt.


  • Følg aktuelle hendelser direkte. Ved store hendelser i verden, får du ofte informasjon først på Twitter fordi mennesker som er tilstede legger ut statusoppdateringer mens det skjer. Selv journalister legger ofte ut på Twitter før det havner i nettavisene:

    #NiceAttentat
    #ParisAttacks
    #TrumpSacrifices
    #USElections

  • Hvem som helst kan lage sin egen emneknagg. Det er ingen som eier emneknagger eller kan kreve tilhørighet til noen. Skal du lage din egen, anbefales det derfor at du lager en som er så unik at ingen andre (i hele verden) bruker den samme emneknaggen til et annet formål. Du kan for eksempel lage en emneknagg til et seminar du holder og la deltakerene kommentere underveis:

    #webdagenaes

 

 

Søkemotoroptimalisering

Fordi det ikke kreves brukernavn og passord for å se andres Twittermeldinger, kun dersom man skal publisere noe selv, er også søkemotorene ivrig på å sjekke linker du legger ut. Har du et nettsted du ønsker å promotere, kan det derfor være svært lurt å legge ut linker til dette nettstedet innimellom. 

 

Kundeservice

Har du en leverandør som du har behov for kundeservice fra? Spesielt reiseselskaper, bredbåndsleverandører, leverandører av TV-kanaler og leverandører av mobilabonnement, er sterkt tilstede på Twitter. Det tar som regel ikke lang tid før du får svar på henvendelsen din innenfor normal åpningstid. Ofte raskere enn dersom du skal stått i telefonkø til selskapet. De største selskapene setter også ofte de kundebehandlerne med best kunnskap til å svare på henvendelser de får fra sosiale medier.

 

Lærte du noe av denne artikkelen? Send oss gjerne en Tweet på vårt brukernavn @sorentio dersom du lurer på noe eller bare trenger hjelp til å komme i gang.