Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Konkurranser på Facebook
Er du en av dem som ikke orker å lese alt av Facebook sine vilkår og retningslinjer, og bruker taktikken med å gjøre som alle andre?
Det vil vi absolutt ikke anbefale. Bruddene på Facebook sine konkurranseregler er mange…...daglig.
Her kommer en liten reminder på Facebook sine konkurranseregler.
Husk at virksomheten din heller ikke er tjent med at folk deler og tagger i hytt og vær. Trolig vil mange oppfatte det som irriterende spam, som videre kan føre til at de slutter å følge siden din.
I tillegg til reglene ovenfor må du selvfølgelig passe på å holde deg innenfor de generelle retningslinjene til Facebook, og lovverket for øvrig (for eksempel Markedsføringsloven ).
Husk at Facebook av og til endrer reglene sine. Sjekk derfor Facebook sine vilkår med jevne mellomrom.
Konsekvensen av at du bryter reglene for konkurranser på Facebook, kan i verste fall bli at siden din blir stengt. Det er riktig nok svært sjelden at dette skjer, men det er likevel ikke en grunn til at du skal bryte reglene. Det vil trolig bare slå tilbake på deg selv, og om posten din inneholder frasen «lik og del» blir du straffet av Facebook sine algoritmer med mindre synlighet.
Om du bestemmer deg for å ha en konkurranse på Facebook, bør du først tenke igjennom hva som er målet med å ha konkurransen. Er det å drive merkevarebygging? Å skaffe nye kunder ? Sørge for gjenkjøp fra eksisterende kunder? Skape engasjement rundt et produkt? Eller ønsker du å få flest mulig følgere?
Tenk på at det er bedre å ha et mindre antall engasjerte følgere som faktisk er interessert i produktet/tjenesten din, fremfor tusenvis av uengasjerte følgere som bare ønsker å få noe gratis i en konkurranse. Ved å nå den målgruppen som vil engasjere seg også etter at vinneren er kåret, kan konkurransen gi en langsiktig verdi. Målet bør med andre ord være å gi noe tilbake til følgerne som er interessert i virksomheten din, fremfor å nå ut til flest mulig. Premien må da være noe som er relatert til virksomheten din. Gi bort varer/ produkter som er direkte relatert til det du driver med. Dersom du selger tjenester, kan du for eksempel gi bort noen konsulenttimer eller et kurs.
Du bør også vurdere om konkurransen bør ha en geografisk begrensning. Har du hele Norge som marked, eller er markedet ditt begrenset til nærområdet? Konkurransen bør henvende seg til de som faktisk er potensielle kunder. Du er ikke tjent med at en person på en annen kant av landet vinner, om du har en lokal bedrift. Et stort antall irrelevante deltakere i konkurransen, kan også føre til at rekkevidden for postene dine blir dårligere på sikt, og oppmerksomheten du får gjennom konkurransen blir en kortsiktig glede.
Trenger du hjelp til å sette opp en konkurranse på Facebook? Kontakt en av våre ansatte i Sorentio.