Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Ikke glem sosiale medier i sommerferien!


Ikke glem sosiale medier i sommerferien!

Sommeren er her og mange bedrifter går inn i en periode med liten aktivitet. Men de sosiale mediene tar ikke ferie.


Selv om det er ferietid, legger ikke kundene dine bort de sosiale mediene. Dermed bør heller ikke din bedrift gjøre det!

Det er stor sannsynlighet for at kundene dine vil være innom sosiale medier i løpet av ferien. Pass derfor på at du har en sommerplan for de kanalene som bedriften din er tilgjengelig i. 

Oppdateringer

Sommeren er en fin tid for å holde kontaktene dine varme. Du trenger ikke like høy frekvens på oppdateringene, og du kan nok tillate deg litt mer «agurknytt», men pass på å dele noe. Har dere en sommerkampanje, eller er det spesielle arrangementer som er aktuelle for målgruppen din? Eller har dere et hyggelig sommerbilde dere vil dele?

Har kreativiteten tatt ferie? Her er 15 tips til hva du kan publisere! 

Bruk markedsplanen som utgangspunkt, og planlegg hvordan dere skal være tilstede i sosiale medier i sommer. Gjør klart så mye som mulig på forhånd. På Facebook kan du forhåndspublisere innleggene du ønsker å dele i løpet av sommeren, i tillegg finnes det egne programmer du kan bruke for andre sosiale medier.   

Hva gjør dere med henvendelser?

Sørg for at dere har en vaktordning for redaktøransvaret i de sosiale kanalene i ferien. Avtal hvem som skal ha ansvaret for å overvåke og svare på tilbakemeldinger, kommentarer, spørsmål eller klager, og ha felles regler for hvordan disse skal håndteres. Kanskje bør dere ha en ressursperson som er tilgjengelig dersom det kommer inn spørsmål eller kommentarer som krever det. 

Kundene dine forventer kanskje ikke like rask responstid i fellesferien, men det er jo fint å kunne vise at dere er opptatt av god service i ferietiden også. Rask respons, engasjement i kommentarfeltet og en serviceinnstilt tone selv på negative henvendelser, er med på å bygge merkevaren din!  

God sommer!


Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no