Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 22.03.2019.
Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Forsvinner Facebook sin newsfeed?
Newsfeeden til Facebook, slik vi kjenner den i dag, er på vei til å fases ut.
Nyheten kom etter det ble annonsert at Chris Cox, Chief Product Officer hos Facebook, kommer til å forlate selskapet. Cox har hatt en sentral rolle i utviklingen av dagens newsfeed, og avgangen kommer, ifølge amerikanske Bloomberg, ikke som en overraskelse, da gründer og konsernsjef i Facebook, Mark Zuckerberg, har annonsert en dramatisk endring av hvordan Facebook skal være i fremtiden.
Vi har tidligere skrevet om Nicola Mendelsohn, en av Facebooks visepresidenter, som har spådd at det innen utgangen av 2020 ikke lenger vil være tekstinnhold i Facebook-feeden din, fordi alt vil handle om video. Og nå ser det altså ut som om det heller ikke vil være noen tradisjonell newsfeed!
Det er ikke blitt sagt noe konkret om hvordan Facebook vil se ut for brukerne i fremtiden, annet enn at det vil bli mer fokus på private meldinger, stories, grupper og interaksjon på tvers av tjenester (som Instagram og What's app).
Facebook-ekspert Mari Smith, ofte omtalt som Queen of Facebook, tok opp temaet da hun var hovedtaler på Social Media Marketing Days 2019. Med bakgrunn i den spådde endringen for newsfeeden kom hun med følgende tips på sin offisielle Facebook-side: Fokuser på videoer, Stories på Facebook og Instagram, chatboots og grupper.
LES OGSÅ: Derfor bør du satse på videomarkedsføring
Newsfeeden vil ikke forsvinne over natten. Facebook-ekspert Mari Smith har skrevet i et svar på Twitter at vi kan komme til å merke noen endringer allerede i løpet av april 2019, og at newsfeeden trolig vil være helt ugjenkjennelig i løpet av våren 2020, men at vi da vil ha en slags versjon av en newsfeed med vektlegging av grupper.
Facebook har vært i hardt vær av flere grunner, blant annet for dårlig håndtering av personvern og spredning av fake news. Det spekuleres i om endringene med newsfeeden skal være et forsøk på å få bukt med disse problemene, noe mange påpeker er å gjemme de, heller enn å løse de.
I dag skjer mye av annonseringen på Facebook via sponsede innlegg, nettopp i newsfeeden. De spådde endringene vil nok derfor føre til en ny hverdag for markedsføring via det sosiale mediet. Det vil fremdeles være mulig å annonsere, for eksempel i Messenger, Stories og videoinnhold, men den organiske trafikken og engasjementet vil trolig falle.
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 22.03.2019.