Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 30.06.2016.
Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Facebook gjør det vanskeligere for bedrifter, men ikke umulig!
Endringen som gjør at du vil se mer fra dine venner og familie.
Nyhetsstrømmen slik vi er vant til den på Facebook, har eksistert siden 2006. Med andre ord, helt fra du begynte å bruke Facebook. Grunnidéen var at du skulle kunne få oppdateringer fra de du virkelig bryr deg om, dine venner og din familie. I dag har det nesten blitt en umulighet å få med seg alt dine venner legger ut. Det er for mye informasjon. I tillegg har mange bedrifter kommet på banen, og de ønsker plass i nyhetsstrømmen din.
Utfordringen til Facebook, men også løsningen, ligger i det som er hele grunnidéen til Facebook; Få flest mulig brukere til å bruke tjenesten mest mulig.
For å få deg og meg til å bruke Facebook mest mulig, må Facebook gjøre seg selv interessant. Dette betyr at de må prioritere bort det som skaper lite engasjement, og fremheve det som skaper mye engasjement. Måten dette kan måles på, er aktive handlinger som likes, kommentarer og delinger. Men også klikk på linker og hvor lenge du er inne på en bestemt side på Facebook. Det som får mye involvering, premieres fordi det fører til at du bruker Facebook mer.
Facebook har i lengre tid premiert statusoppdateringer til bedrifter og privatpersoner som får mye respons. De har ikke sagt så mye om dette tidligere, men det er ingen tvil om at de har gjort det på denne måten. Nå går de altså ut og sier at de vil prioritere statusoppdateringer til dine venner og familie mer. De vil bruke en rekke måleparametere for å finne ut hvem som faktisk er dine venner og familie. Denne oppdateringen vil nok også motivere flere til å legge inn hvem man er i familie med, slik at man ikke skal gå glipp av noen statusoppdateringer fra disse.
Du kan prøve allerede nå; Gå inn på vennelisten din. Klikk deg inn på noen venner du ikke har sett statusoppdateringer fra på lenge. Klikk liker på noen av statusopdateringene til vedkommende, klikk deg inn på bilder og klikk på linker som vedkommende har lagt ut. Følg med de neste dagene. Mest sannsynlig vil noen av de fremtidige statusoppdateringene til vedkommende nå bli synlig i nyhetsstrømmen din.
Facebook skriver selv i sin pressemelding:
Will This Impact My Page?
Overall, we anticipate that this update may cause reach and referral traffic to decline for some Pages. The specific impact on your Page’s distribution and other metrics may vary depending on the composition of your audience. For example, if a lot of your referral traffic is the result of people sharing your content and their friends liking and commenting on it, there will be less of an impact than if the majority of your traffic comes directly through Page posts. We encourage Pages to post things that their audience are likely to share with their friends. As always, Pages should refer to our publishing best practices.
Med andre ord; Godt innhold som er interessant for dine følgere, vil premieres!
Lik&del-konkurranser som gir en kortvarig glede ved at det gir mange følgere, men deretter lav involvering, vil gjøre bedriften din mindre synlig.
Eksempel:
La oss si bedriften din har 1000 følgere.
Hver gang dere legger ut noe, får dere i snitt 100 likes, kommentarer og delinger til sammen. Dette gir en involvering på 10%.
Dere kjører en lik&del-konkurranse, som gjør at dere øker antall følgere til 5000.
Hver gang dere nå legger ut noe, får dere i snitt 200 liker, kommentarer og delinger. Dette gir en involvering på 4 %.
Godt innhold vil alltid være den mest langsiktige løsningen. Du kan gjerne lage tabloide overskrifter som gir klikk, men innholdet som ligger bak, må være bra. Den tekniske løsningen du benytter vil være viktig, og hvordan du fordeler innholdet du skaper mellom statusoppdateringer, bilder, video og linker, vil påvirke effekten du får ut av Facebook i stor grad.
Ønsker du hjelp til å skape bedre innhold?
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 30.06.2016.