Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > Bildestørrelser på Facebook


Bildestørrelser på Facebook

Facebook er en av de største kanalene vi har for deling av artikler og bilder. Bruker du litt tid på bildene du deler, vil dine innlegg spres bedre.

Deling av linker på Facebook har nærmest blitt en hverdagssyssel for folk flest, og det er derfor viktig at bedriften din holder seg oppdatert på hvilke bildeformater som fungerer best til deling. Ganske mange klikker seg inn på linker på Facebook, kun basert på om de liker bildet eller ikke. Har du derfor et bilde som blir likt av Facebooks algoritmer, har du større sjanse til å bli lagt merke til og likt av facebookbrukerne. 

Ha riktige dimensjoner på profilsiden

Det første man bør sjekke, er om man har riktig størrelse på bildene man bruker på selve bedriftssiden. Bildet under viser hvilke dimensjoner coverfotoet og profilbildet bør være. Det er hele tiden snakk om billedpunkter (bredde * høyde), eller pixler som det også kalles.                           

Dele innlegg og linker med bilde

Skal du dele et blogginnlegg, en artikkel eller lignende, er det viktig at bildet som kommer med i statusoppdateringen er korrekt og at det ser profesjonelt ut. Med korrekt mener vi at du må legge inn riktig link og sørge for at det er riktig skrevet. Et innlegg vil se profesjonelt ut ved at du bruker kort og konsist språk, for å få frem budskapet ditt. Samtidig er det viktig å leke seg litt, og for eksempel bruke smilefjes slik at det ikke blir for seriøst. Prøv deg frem, men ikke overdriv.

Skal du dele en statusoppdatering sammen med et bilde, bør bildet være 1200 * 1200 billedpunkter. Dersom du skal bruke bilder på nettsider eller i artikler, anbefaler vi å alltid lagre dem i formatet 1200 * 628 billedpunkter. Da oppnår du en delingsvennlig størrelse på bildene, og du trenger ikke være redd for at bildet blir forskjøvet eller strekt ut. Utklippet under viser hvordan det ideelle bildet vil komme opp på et innlegg man vil dele på Facebook.                                                               

Ha riktige bilder til linkene du deler

Ved deling av en link på Facebook, kan det av og til dukke opp bilder som ikke har noe som helst å gjøre med innholdet i artikkelen man deler. Det skjer dersom man ikke har programmert inn hvilke bilder som skal følge med hvilken artikkel. Facebook har egne algoritmer (eller krav), som velger ut bilder. Algoritmene kan heldigvis overstyres ved at man er i forkant, og legger inn egne krav på nettsiden eller bloggen.

Trenger du hjelp til å optimalisere og integrere bilder som skal deles? Ta kontakt med en av våre dyktige medarbeidere på 70 300 850.