Du er her: Forside -> Sosiale Medier - > B2B i sosiale medier


B2B i sosiale medier

De siste årene har sosiale medier kommet opp som en viktig markedskanal, spesielt i forhold til relasjonsbygging.



I bedriftsmarkedet er kjøp som regel rasjonelle, det vil si at bedriften er ute etter å kjøpe en tjeneste for å dekke bedriftens behov. Men siden det alltid er mennesker i bedriften som kjøper på bedriftens vegne, vil det være personlige forhold mellom kjøper og selger.

Valg av kanal

De fleste bedrifter har ikke mulighet til å være i alle kanaler. Finn derfor ut hvilke plattformer kundene dine bruker tid på og fokuser på de. Skal du velge ut noen få, anbefaler vi ofte at du satser på Facebook og LinkedIn. 3,2  millioner nordmenn er på Facebook, og via LinkedIn treffer du 1,1 millioner nordmenn som er i businessmodus.

Facebook er den kanalen folk flest sjekker hver dag, og er en kanal som egner seg til relasjonsbygging på personnivå. Gjennom Facebook kan man oppretteholde en enkel dialog med både eksisterende og potensielle kunder. Facebook egner seg også bra for markedsføring, men husk at det er en gylden regel at kun 20% av det bedriften din deler skal være salgsfremmende, mens 80% bør være underholdende og lærerikt.

LinkedIn er en profesjonell og troverdig plattform, som bør brukes aktivt til å møte potensielle kunder, arbeidstakere og til å holde seg oppdatert på diskusjoner og trender i bransjen. Kanalen er ideell for stillingsannonser eller promotering av B2B-produkter. Del gjerne faglige og bransjerelaterte artikler. Da viser du kundene at du er opptatt av å holde deg oppdatert, noe som bygger trygghet og styrker relasjoner. 

Jobb med innleggene

Dersom du skal lykkes med markedsføring i sosiale medier er det viktig å engasjere de rette personene, det vil si de som er potensielle kunder for din bedrift. Post innlegg med relevant informasjon for den kundegruppen dere ønsker å nå. Tenk også over at premier i eventuelle konkurranser bør være noe som trigger den målgruppen dere ønsker å nå. Dersom dere selger produkter som er rettet mot et voksent og profesjonelt publikum, vil dere ikke ha en tilhengerskare av ungdommer som ønsker gratis produkter. En stor fordel med markedsføring i sosiale media, er at man kan spore trafikken eller responsen på innlegget. Dere får dermed raskt innsikt i hva som fungerer bra eller dårlig, og hva dere bør jobbe videre med. 

Les også: 15 tips for statusoppdateringer i sosiale medier

Vil du vite mer om hvordan din bedrift bør bruke sosiale media? Kontakt en av våre ansatte i Sorentio.


Maria Therese Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Tekstforfatter / Partner

415 04 137 // maria@sorentio.no