Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 30.05.2013.
Du er her: Forside -> Søkemotoroptimalisering - > Slik lager du en god description for dine nettsider!
Description er, i tillegg til tittel, det du ser i søkeresultatet til søkemotorene.
Description er en kort beskrivelse av en nettside eller en underside på et nettsted. Denne skal beskrive hva man kan forvente å finne på den aktuelle nettsiden.
Teksten i description er det som blir synlig i søkeresultatet når en oppføring for dine nettsider vises. Dermed er denne selvsagt viktig for søkemotoroptimaliseringen.
Description-tag er en meta-tag og settes inn HTML-koden til nettsiden. De fleste publiseringsløsninger gjør dette automatisk når man oppretter en ny webside eller underside på en webside. Enkelte henter dette fra ingressen man har valgt for siden, mens andre publiseringsløsninger gir mulighet til å definere en egen description.
En description-tag ser for eksempel slik ut:
<meta name="description" content="Hva kreves av de nye kanalene og hvordan går man frem for å lykkes? ">
Ikke bare anbefaler Google og de andre søkemotorene at du skal ha en unik description for hver enkelt side, de krever det. Bruker du et av analyseverktøyene deres, får du en feilmelding dersom to eller flere descriptions er like.
Inntil 155 tegn, inkl. mellomrom, vises på Google.
Det kan være utfordrende nok å lage tekster til hele nettstedet. Et tips er derfor å sette inn det samme som man bruker som ingress på siden, som description. Dette tvinger deg også til å holde description kort og konsis, fordi du må holde deg under 155 tegn.
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 30.05.2013.