Du er her: Forside -> Nyheter - > Slik får du mest ut av byrået du leier


Slik får du mest ut av byrået du leier

Har din bedrift leid inn et byrå som skal hjelpe dere med markedsføring eller deler av det? Her får du noen tips til hvordan du får mest ut av samarbeidet.



Ja, for det er et samarbeid. Veldig mange glemmer at når de leier inn flinke folk som kan markedsføring, så trenger fortsatt byrået innspill fra de som kan faget og kjenner kundene sine aller best, nemlig bedriften selv.

 

Din bedrift har kanskje behov for noen med ekspertise på den digitale delen av markedsføringen. Dere leier inn dyktige folk på sosiale kanaler og annonseplattformer som Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, Snapchat, Google og andre. Og her er det lett å tenke at byrået bare skal gjøre sin jobb og levere resultater. Men markedsføring handler om å fortelle verden om bedriften og hva den gjør og leverer. 


Suksessfull markedsføring har alltid vært avhengig av at de som jobber med markedsføringen kjenner godt til bedriften de skal fremme. De må forstå hvordan bedriften opererer og være oppdatert på det som skjer i bedriften til enhver tid.

 

Nøkkelordet er samarbeid

Og det gjelder begge veier. Det må være en toveiskommunikasjon mellom bedriften og byrået. Det handler om å inkludere byrået i businessen deres og oppdatere de om det dere driver med. Gjerne hvilke aktiviteter som er planlagt og viktige perioder i løpet av året. Ikke ta for gitt at byrået vet når det er best å starte en kampanje. Selv om de byråansatte antagelig har gode erfaringer fra andre kunder, er det uansett du som vet best når dine kunder begynner å spørre etter sesongvarene dine.

 

Snakk sammen, bli kjent, inkluder!

Det er også viktig at byrået engasjerer seg for å bli kjent med bedriften, forstår hva dere gjør og hva som er viktig for dere. Det er opp til begge parter å være frampå for å få til dette samarbeidet. Det er ikke bare byrået som skal ta kontakt, og mase etter informasjon, her må også bedriften være proaktiv og inkludere sine kontakter i byrået så godt som det er mulig. Det er mye å hente ved å behandle kontaktene fra byrået nesten som egne ansatte.

 

Hva skjer da?

Da holdes det jevnlige samtaler, og ekspertene på markedsføring kan snappe opp informasjon som kan gjøres om til gode og kreative ideer som vil synliggjøre bedriften din. Det blir lettere å utvikle seg sammen når man har jevnlig dialog og følger med på resultatene. Det blir et felles prosjekt om å skape de beste resultatene, og det blir enklere å snakke om hva som skal til for å oppnå målene som er satt. Dere vil også få et byrå som føler mer ansvar for å følge dere opp og passe på at det går i riktig retning.

 

Møter er best

Å møtes er den desidert beste måten å holde samarbeidet varmt på. Om man sitter forskjellige steder i landet, har lang reisevei, eller på annen måte er forhindret i å møtes (ref. koronakarantene), er videomøter et like så bra alternativ. Det viktigste er uansett at begge parter er proaktive og passer på å avtale jevnlige møter for å ta en gjennomgang.

 

Usikker på om din bedrift skal leie inn et byrå?

Det trenger du ikke bruke lang tid å lure på! I et byrå vil du få flere ansatte som er eksperter på sine områder og dette vil du aldri klare å få i én ansatt. Det er vanskelig å være best i alt. Og det er spesielt vanskelig å holde seg oppdatert på alt, i en bransje som utvikler seg så mye, der det som funket i går, ikke fungerer i dag. Et byrå vil benytte kompetansen til hver enkelt ansatt på sitt fagfelt og skal kunne samle dette på en god måte når de jobber med en kunde.

 

God kjemi og tillit

Inngå tydelige avtaler med byrået ditt, pass på at du får det du betaler for. Still krav og følg opp. En god tone og en dose tillit skader aldri. Vi elsker når kundene banker på døra vår og vil ta en prat og en kopp kaffe med oss i toppen av Rønnebergbua i Ålesund.

 

Ring gjerne og avtal en gratis rådgivningstime med oss. Da finner vi fort ut om vi har god kjemi og kan hjelpe dere med å skaffe enda flere kunder.



Denne artikkelen er inspirert av en episode fra Markedsføringspodden i januar 2020. Her kan du finne episoden og høre om deres erfaringer.

 


Linn Christin Osnes Skiri

Skrevet av:

Linn Christin Osnes Skiri

Innholdsrådgiver / Partner

951 87 777 // linn@sorentio.no