Du er her: Forside -> Nyheter - > Nye websider!


Nye websider!

Tidligere i uken publiserte vi våre nye websider.

Vi har de siste ukene jobbet mye med våre egne nettsider. Det er ingen hemmelighet at det har vært krevende. Spesielt når man må gjøre det innimellom alt annet og man mest av alt ønsker å jobbe med kundene istedenfor. Vi har brukt omlag 5 uker på å lage nettsidene, men i effektiv arbeidstid er det nok under 1 uke. Uansett er vi, om vi kan få lov til å si det selv, veldig fornøyd med resultatet. Her følger noe av arbeidsmetodikken vi har brukt.

Idé

Sorentio SitemapVi startet opp med et tankekart for hvordan vi ønsket å strukturere de nye nettsidene. Her la vi inn hvordan vi ønsket å strukturere menyene og innholdet. Fordi vi var to personer i denne prosessen som satt på to ulike lokasjoner, har vi brukt en iPad-app som heter iThoughtsHD. Denne lar oss lage tankekart, samt sende de frem og tilbake til hverandre. 

Det kom tidlig frem i prosessen at vi ønsket å lage nettsider som fokuserer på hva vi leverer. Samtidig ønsket vi å ha et minimalistisk innhold. Derfor har en del innhold som forklarer detaljert de ulike tjenestene, blitt ekskludert. Vårt fokus har vært på hva kunden faktisk får igjen for sin investering. Dessuten ble vi tidlig enig om å lansere en blogg. Derfor var valget forholdsvis enkelt fordi vi vil gå mer i dybden på de ulike fagområdene her.

Design

Det har vært viktig for oss å gi designer av nettsidene 100% frihet. Dette fordi det er som som regel da det også blir best. Vi har bevisst holdt mest mulig informasjon om ønskene til våre selgere og teknikere tilbake, slik at designeren kunne jobbe utifra hva hun syns er best og ikke hva hun tror vi andre liker.

Etter omlag en uke, fikk vi endelig se utkastene. Et par detaljendringer hadde selvsagt noen i selskapet, men vi ble fort enig. Detaljendringene var forøvrig stort sett pirk, men det handlet om at det vi ønsker fokus på, skal være mest iøyenfallende. Dette kan være tekst, knapper og bilder. Kontaktinformasjon er alltid viktig å ha lett tilgjengelig og alle sidene har derfor fått minimum én kontakt-oss-knapp. I tillegg er menypunktet for "Kontakt" plassert øverst til høyre og generell kontaktinformasjon nederst i bunntekst.

Logodesign var det som tok lengst tid og ble ferdig helt til slutt. Vi var sikkert gjennom flere hundre forslag og utallige fargekombinasjoner før vi ble fornøyd. Hele tiden var det viktig for oss at selve logo-ikonet, skulle være en del av tekstlogoen. Dette først og fremst fordi vi ønsket at logo-ikonet skal kunne stå alene, mens tekstlogoen ikke skal kunne brukes uten at logo-ikonet er med. 

 

Programmering

Etter at design var ferdig og vi var blitt enig med oss selv, startet selve programmeringen. Her er det mange hensyn og ta, men mye går også på autopilot når vi har laget nettsider såpass mange ganger tidligere.

Struktur

Det er viktig å få til en struktur som passer overens med det design og menystruktur man har bestemt seg for. Gjør man dette riktig, sparer man seg også mye tid i forhold til programmeringen. Vi har valgt å ha 4 nivåer på vår nettside, men programmeringen tåler opptil 6 nivåer dersom vi skulle ha behov for det.

 

  • Nivå 1: Forside
  • Nivå 2: Kategorisider (Nettsider, Rådgivning, Søkemotormarkedsføring, Sosiale medier, Om oss, Samarbeidspartnere og Kontakt)
  • Nivå 3: Undersider på de ulike kategorisidene (Eksempelvis "Prosjektstyring" og "Google Analytics" som er undersider til "Rådgivning")
  • Nivå 4: Undersider til undersidene (Eksempelvis ledige stillinger som ligger under "Stilling Ledig" som ligger under kategorisiden "Om oss")

Adresseendringer

For at søkemotorene skal oppfatte nettsiden vår best mulig, har vi skrevet om alle adressene slik at de er mer forståelig for søkemotorene. Adressen til undersiden som omhandler utforming av mobilsider, ser for eksempel slik ut:

https://sorentio.no/nettsider/mobilsider/

Men egentlig kunne den sett slik ut:

https://sorentio.no/index.php?Kategoriside=nettsider&Underside=mobilsider

Enda verre, kunne den vært slik:

https://sorentio.no/index.php?main=32&sub=11

Vi skal ikke gå inn på hvordan vi teknisk gjør dette, det får vi i såfall gjøre i et annet blogginnlegg. Men det er viktig å strukturere webadressene til de ulike undersidene riktig. Både for brukeren og for søkemotorene.

Riktig bruk av HTML og CSS

Selv om ingen eier internett eller bestemmer hvordan det skal se ut, bør man allikevel forholde seg til en del standarder. Dette for at nettlesere og søkemotorer skal oppfatte nettstedet slik man ønsker.

Det er noen forskjeller på de ulike nettleserene som gjør at man må gjøre egne tilpasninger for hver enkelt nettleser. Det som ser riktig ut i Internet Explorer, kan se helt annerledes ut i Opera eller Safari. Det er derfor viktig at man tester nettsidene i alle nettlesere og ser til at man får det utseende man ønsker. Selve designet (farger, skrifttyper, bakgrunsbilder osv.) har vi satt opp ved hjelp av en CSS-fil. På denne måten får vi samme design på alle sidene våre, og endrer vi et sted, blir det automatisk endret et annet sted. I tillegg kjører vi egne CSS-filer for enkelte nettlesere, der hvor det er nødvendig.

Som en siste avslutning av programmeringen, sjekker vi at programmeringen vi har brukt, stemmer overrens med det som er anbefalte standarder av nettlesere og søkemotorer. Dette kan man gjøre ved hjelp av World Wide Web Consortium (W3C), som er en organisasjon som har eksistert siden 1994 og blir ansett som den organisasjonen som fastsetter standarder for webprogrammering. For å enkelt se om man oppfyller de standarder som kreves, kan man benytte seg av http://validator.w3.org/. Tast inn webadressen du ønsker å sjekke, og du får umiddelbart ut en rapport som viser hvorvidt nettsiden følger de retningslinjer som er satt for webprogrammering.

Mobilvennlige nettsider

Dette er de siste årene, blitt helt essensielt for å lykkes på internett. Ikke nok med det, men viktigheten av å ha mobilvennlige sider, kommer bare til å øke. Vi har valgt å bruke Lifevision, som er et norsk selskap, til utvikling av våre mobilsider. Dette fordi Lifevision jobber daglig med å utvikle sin løsning slik at den passer alle mobiltelefoner. Det betyr at for hver nye oppdatering som kommer på mobil, og for hver nye mobiltelefon som kommer, så blir våre mobilsider tilpasset dette. I tillegg er bruken av mobil en annen enn det den er på en stasjonær/ bærbar pc. Navigasjonen og hvordan vi bruker håndholdte enheter, er annerledes. Derfor bruker vi en egen publiseringsløsning for å sette opp menystruktur og navigasjon for håndholdte enheter. Innholdet er i stor grad det samme, enkelte steder er det noe kortet ned. Uansett har man til enhver tid muligheten til å gå til full webversjon når man navigerer på våre mobilsider, dersom man skulle ønske det.

Besøksstatistikk

Det er helt nødvendig at du vet hva de besøkende gjør på nettsiden din, og ikke minst hvor mange de besøkende er. Skal du i fremtiden ta noen som helst beslutning angående internettmarkedsføring for bedriften din, må du vite hvor mange besøkende du har, hvor de kommer fra, om de bruker PC eller mobil osv. Det er ikke sikkert du ønsker å bruke disse tallene umiddelbart, men på et eller annet tidspunkt vil du ha behov for å se på besøksstatistikken. Da vil det være en fordel å kunne se besøkshistorikk helt tilbake til lanseringsdatoen av nettsiden. Google Analytics er en gratis tjeneste fra Google som hjelper deg med dette, og den er forholdsvis enkelt å sette opp.

 

Sjekkliste for opprettelse av nye nettsider:

 

  • Design: Bruk en designer som er opptatt av et stilrent uttrykk, brukervennlighet og setter produktet/tjenesten i fokus
  • Struktur: Enkel struktur gir bedre brukervennlighet og bedre søkemotoroptimalisering
  • Programmering: Bruk gjerne en gratisløsning som Wordpress eller lignende, men ikke tro at du skal fikse alt selv bare fordi det er gratis. Bruk noen som kan programmering og forstår hvordan søkemotorene fungerer. Ikke minst er det viktig å ha en publiseringsløsning som gjør at du enkelt kan gå inn å redigere innhold
  • Kontroller: Valider sidene og sjekk at du bruker korrekt HTML
  • Tilpass sidene for mobil: Selv om en publiseringsløsning har responsivt design, er det ikke dermed sagt at den fungerer godt på alle håndholdte enheter. Å dytte alt tekstinnhold inn i en skjermstørrelse som passer iPhone og bruke den samme menyfunksjonen som på websidene, er et hån mot mobilbrukerene. Sett opp egen meny for mobil, og sett innhold som mobilbrukeren mest sannsynlig er på jakt etter når han besøker nettsidene dine, i fokus
  • Innstaller Google Analytics FØR du lanserer nettsidene

 

Sist, men ikke minst, her kan du se websidene våre: https://sorentio.no


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 24.05.2013.