Du er her: Forside -> Nyheter - > Blokkering av annonser kan stramme opp reklamebransjen


Blokkering av annonser kan stramme opp reklamebransjen

Folk er lei av irriterende annonser, og velger å blokkere mesteparten av reklamen som finnes på nettet i dag.

Programvare for å blokkere reklame i nettleseren har eksistert i mange år. Men det er kun nå i de seneste årene at det har begynt å ta av. I starten av 2014 var det installert en adblocker i 10% av alle nettlesere (USA). Ett år senere var tallet steget til 15%. Og det finnes tall som tyder på at det er enda flere brukere i Europa enn i USA. 

Du finner mer statistikk på hvor mange som bruker adblocker på sine sider her: https://pagefair.com/blog/2015/adblock-explorer/

Og flere skal det bli

Mobiler og nettbrett er blitt våre nye portaler til nettet, men det er bare en ørliten brøkdel av mobiler som blokkerer reklame. Men også her er bruken økende. I iOS 9 til iPhone, åpnes det nå for at apper kan blokkere reklame i nettleseren. Sammen med at det er flere blokkerings-tillegg på vei til Android også, vil dette føre til en massiv økning av nettlesere med installert blokkering. 

Skader de som skaper innhold

Vi er blitt veldig vant til at innhold på nettet skal være gratis. Aviser, blogger, tekniske blader, underholdning, spill m.m., ligger ute helt gratis. De tjener sine penger på annonseinntektene, og er helt avhengige av reklame for å kunne fortsette å skape innhold.  

Slipper gjennom "godkjente" reklamer

Firmaet "Eyeo" er de som står bak en av de mest populere blokkeringsprogrammene (Adblock Plus). De har nå åpnet for å vise enkelte annonser, dersom de følger et sett med kjøreregler: 

  1. Acceptable Ads are not annoying. 
  2. Acceptable Ads do not disrupt or distort the page content we're trying to read. 
  3. Acceptable Ads are transparent with us about being an ad. 
  4. Acceptable Ads are effective without shouting at us. 
  5. Acceptable Ads are appropriate to the site that we are on.

Les mer om "acceptable ads" her: https://adblockplus.org/en/acceptable-ads 

Som annonsør kan man da søke om å få godkjent sine annonser, noe Google, Amazon og Microsoft har gjort. 

Ifølge nettsiden til Eyeo jobber de for å skape et bedre internett, og de vil gjøre dette ved å stenge ute annonsører som ikke oppfører seg. Og med et blokkeringsprogram som er lastet ned mer enn 250 millioner ganger, og en stadig økende brukermasse, vil nok flere og flere annonsører sørge for at deres annonser kommer gjennom nåløyet.