Du er her: Forside -> Merkevarebygging - > Hvor viktig er bedriftens navn?


Hvor viktig er bedriftens navn?

Publisert den 02.10.2015 av Monica Myklebust

Bedrifter som har en klar og sterk profil blir gjenkjent og husket bedre enn konkurrentene. Et navn bør ha en positiv klang og assosiasjoner.

Man kan ikke si en logo, så da bør man ha et navn som er enkelt å uttale, og som appellerer til målgruppen. Vi har samlet noen eksempler på ulike navnekategorier.

 

Personnavn: Fornavn, slektsnavn eller navn på partnere skaper nærhet og troverdighet. Man garanterer for produktet med sitt eget navn. 
(Eks. Arne Jacobsen, HP (Hewlett Packard)

Geografiske navn forteller om naturgitt opphav, opplevelser, genuinitet eller om et handelsområde. 
(Eks. Imsdal, Vossafår)

Kategorinavn: Kan være fine navn å ha for lavinteresseprodukter, og kan med fordel ha en sterk visuell identitet. Her forteller bedriften de driver med.
(Eks. Foto Knutsen, Sportshuset, Kaffebrenneriet) 

Beskrivende navn: Om man ønsker å signalisere en bestemt egenskap, kan denne kategorien være den rette. Et beskrivende navn forteller hva produktet kan gjøre/ være for mottakeren. 
(Eks. Kvikk Lunsj (en rask lunsj), Head & Shoulders (Shampoo for å unngå flass i hodebunn og på skuldrene)

Naturrelaterte navn assosieres lett med bestemte egenskaper, som styrke og smidighet. 
(Eks. Puma, Fjällräven)

Urspråklige navn: Latin kan fungere godt i mange Europeiske land, hvis man har et internasjonalt marked, da det danner grunnlaget for mange av de europeiske språkene.
(Eks. Volvo, som betyr "å rulle" på Latin)

Konstruerte navn: Man får et navn man er alene om. Ulempen er at navnet kan ta lang tid å innarbeide i folks bevissthet, så denne typen navn fungerer best på produkter som når et bredt publikum.
(Eks. Nordea, Kodak, Google)

Et navn bør kunne oppfattes lett og ha relevans. I tillegg kan det med fordel ha et visuelt motstykke (Apple) og kunne uttales lett.