Du er her: Forside -> Merkevarebygging - > Fortell fortell, fortell fortell!


Fortell fortell, fortell fortell!

Publisert den 30.08.2018 av Beate Stavdal Riise

Hvor viktig er det egentlig å ha den gode historien på nett? Alle bedrifter bør være bevisst hva de forteller og hvordan de forteller det.


Fortellertradisjonen i Norge har alltid vært sterk. Vi kan gå mange år tilbake, til tiden man var avhengig av at historier ble fortalt via folkemunn, såkalt tradering, for at den i det hele tatt skulle få leve videre. Men selv om denne tradisjonen har levd lenge, vil det ikke si at historiefortelling ikke har utviklet seg. Den har både blitt modernisert og digitalisert, noe som også gjør at den fortsatt lever - i beste velgående.


Stor verdi

Overføringsverdien av historiefortelling fra dagliglivet til forretningslivet er rimelig stor. Som bedrift har man et budskap man vil ha ut, man vil formidle hvilke verdier man har og hvilke problemer man løser. Alle historiene man forteller, er med på å bygge merkevaren til bedriften, det man faktisk leverer.

 

Fravær av historie

Hva skjer da, dersom man ikke forteller? Hva om historien ikke er tilstede, hva om man ikke har en egen stemme (tone of voice)?
Jo, man forteller faktisk mye ved å ikke ha den gode historien også. Men om det er positivt, er en helt annen sak. Fravær av den gode historien, fravær av virkemidler og fravær av tilstedeværelse i cyberrommet, vil sammen danne en egen historie hos dine potensielle kunder. Det er nettopp derfor det er viktig å vite hva dere vil fortelle. Hva er visjonen og hva er målet? Hva skal kunden sitte igjen med etter et besøk på deres nettsider?

 

Dette får du - eller dette løser vi?

Når man har funnet ut hvilken tone of voice man vil ha som bedrift, er neste steg å velge ut hvilke vinklinger man ønsker å ta på det innholdet som skal skapes. Skal dere fortelle hva dere leverer, eller hvilke problem dere løser? Hva tror du vil tiltrekke de kundene du ønsker deg?

 

Ikke selg, server

De historiene du forteller må gi kunden et indirekte ønske om å ville ta kontakt. Ikke innta selger-posisjon, men skap verdier for kunden før kunden vet at han/hun trenger akkurat din tjeneste. Bruk for eksempel historier fra tidligere kunder, for å vise hvilke problem du løser, eller hva din bedrift kan være behjelpelig med.

 

Skal vi være din stemme?

For å få historien og stemmen til din bedrift ut i den digitale verden, kan mange behøve hjelp av profesjonelle historiefortellere. Heldigvis er det mange der ute som sitter og brenner for å fortelle historiene for deg, både med skrift, med bilder eller video, og med fokus på kundens opplevelse. Tekstforfattere og innholdsprodusenter finnes, nettopp fordi de er mennesker som har en trang til å fortelle.


Kanskje kan våre tekstforfattere få fortelle din historie? Ta kontakt med Beate, Maria eller Linn HER!