Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hvor mye koster et klikk på Google?


Hvor mye koster et klikk på Google?

Vurderer du å annonsere på Google, men usikker på hva det koster?


Et spørsmål vi svært ofte får er: «Hvor mye koster det?»

Kanskje ikke så overraskende i og med vi jobber med markedsføring og annonsering. Dette spørsmålet dukker ikke bare opp i forbindelse med Google, men i denne bloggposten har vi fokusert kun på verdens største søkemotor.

 

Betal per klikk i Google

Når du annonserer på Google kan du velge mellom ulike prismodeller, blant annet å betale per klikkper konvertering, eller per tusende visning.  

Å betale per klikk er det som er mest vanlig når det gjelder søkeordsannonsering i Google. Her påvirkes prisen man betaler av to forhold; Relevans mellom søkeordet, annonseteksten og nettsiden annonsen går til, og hva de andre annonsørene byr på det samme søkeordet.

Å betale per konvertering vil si å betale når noen utfører en forhåndsbestemt handling på nettsiden din. Dette kan for eksempel være fullført handel i nettbutikken, at noen har meldt seg på nyhetsbrevet ditt eller sendt inn et kontaktskjema. 

Å betale per tusende visning er kun mulig for bannerannonser. En bannerannonse er en annonse som vises på andre nettsider enn i selve søkemotorene, for eksempel i nettaviser. 

Les også: Bør bedriften satse på søkemotorannonsering eller søkemotoroptimalisering?

 

Hvor mye koster ett klikk på Google, egentlig?

Variasjonen i pris kan være høy, nettopp fordi hva konkurrentene dine er villig til å betale, påvirker prisen omlag 50%. 

Det minste vi betaler per klikk for våre kunder for øyeblikket er 6 øre, mens det meste vi betaler per klikk i skrivende stund er godt over 50 kroner per klikk. 

Det meste jeg personlig har betalt for ett klikk er godt over 125 kr (!). Da sier det seg selv at fortjenesten til denne kunden var ganske høy. 

Hvor mye det koster varierer med andre ord fra søkeord til søkeord. Heldigvis finnes det teknikker som gjør at du likevel kan ha 100% kontroll på kostnadene. 

Les også: Nordmenn utfører 50 millioner Google-søk i døgnet(!)


Kostnadsbegrensning når du annonserer i Google

Alle våre kunder har en maksgrense på hvor mye de ønsker å bruke per dag. Dette har vi fordi det gir oss full kontroll på kostnadene til hver og en av våre kunder. 

Dersom en kunde bruker opp budsjettet sitt før dagen er omme, settes annonsen på pause, for så å bli synlig igjen neste dag når nytt dagsbudsjett er tilgjengelig. 

Det er ingen minimumskostnader forbundet med annonsering i Google. Det kan likevel være lurt at man ikke starter opp med et for lavt budsjett. Det er fornuftig å teste Google-annonseringen ordentlig før man legger inn begrensningene. Etter 1-3 måneder har man stort sett fått god informasjon på hvor mye det koster og hva man kan forvente å få igjen. 

 

Kan noen klikke bort budsjettet mitt?

Vi har faktisk oppdaget forsøk fra konkurrenter av våre kunder som prøver å klikke på annonsetekstene svært mange ganger, i den tro at kostnadene skal bli store for annonsøren. 

Heldigvis er det lagt inn begrensninger i antall klikk fra samme IP-adresse. Det er kun mulig å betale for ett klikk per søkeord per IP-adresse per døgn. Så selv om konkurrenten klikker og klikker, betaler du kun for det første klikket den dagen. 

Les også: Derfor er Google den viktigste markedsføringskanalen for din bedrift

 

Hva kan jeg forvente at min bedrift får igjen for annonsering på Google?

Selv om det kan være vanskelig å anslå helt nøyaktig hva man kan forvente å få av besøkstrafikk, er det mange grunner til å bruke Google som annonsemedium.  

For det første: Prisen påvirkes av hva konkurrentene dine er villig til å betale. Med mindre konkurrentene dine har langt rimeligere produksjon- og personalkostnader enn din bedrift, er det stor sannsynlighet for at dere er villig til å betale det samme. 

For det andre: Google er en helt annen type annonsemedium enn det TV, boards, radio, magasiner og aviser er. Dette fordi annonsene du viser på Google, vises kun når noen har søkt etter det du holder på med. Det er med andre ord langt større sannsynlighet for at vedkommende er i det som kalles kjøpsmodus.  

For det tredje: Google (og andre søkemotorer) har valgt å ta betalt for sin annonsering per klikk, fordi de kan. De vet at det er så mange som bruker tjenesten at de ikke trenger å ta betalt med mindre annonsørene får noe igjen for det. Dette er helt unikt i annonsesammenheng. Man betaler ikke for antall seere, lyttere eller opplag, men faktisk per handling som mottakeren av annonsen foretar seg. 

Den tredje grunnen er etter vår mening grunn god nok til å inkludere Google-annonsering som en del av grunnmuren til markedsføringen av din bedriften.


Samarbeid med en Google Partner

I tillegg til oppfølging og kontinuerlig arbeid med forbedring av annonsering i Google, krever det mye erfaring, brukerforståelse og innsikt i søkevaner for å utnytte søkemotorannonsering best mulig.

Mange bedrifter opplever at den daglige driften ikke gir rom for tiden det tar å vedlikeholde søkeord, annonsetekster, klikkpriser osv. 

Sorentio er Google Partner og har ansatte som har jobbet med Google-annonsering siden 2006.

Her kan du lese mer om hvilke fordeler din bedrift får av å samarbeide med en Google Partner.


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 10.11.2022.

Sist oppdatert: 20.02.2023.