Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er inbound marketing?


Hva er inbound marketing?

Sjekk hvordan du kan tiltrekke kunder med inbound marketing.

 

Sentrale begreper innen digital markedsføring i dag er inbound marketing og content marketing

Mange bruker disse begrepene om hverandre, men det er en forskjell. Kort fortalt kan vi si at mens content marketing handler om å lage verdifullt innhold til målgruppen din, handler inbound marketing i større grad om hvordan innholdet brukes til å utforme en helhetlig strategi for markedsføringen av en bedrift.

I denne artikkelen skal vi se på hva som ligger i begrepet inbound marketing. Om du vil lese mer om content marketing kan du sjekke ut disse artiklene: 


Inbound marketing som markedsføringsstrategi

Målet med inbound marketing er å tiltrekke seg kunder, eller leads, gjennom godt og relevant innhold. Denne markedsføringsstrategien skal gjøre hele kundereisen best mulig for kunden, uten at den skal være pågående eller masete.

Strategien, eller metodikken, krever god planlegging, gjerne litt prøving og feiling, og også solid oppfølging fra deg eller markeds- og salgsavdelingen. Dessuten er det bra med en dose tålmodighet. Resultatene kommer nødvendigvis ikke umiddelbart.

Inbound marketing sine 4 steg

Vi kan dele opp inbound-prosessen i fire ulike handlinger.  

  1. Tiltrekke
    Med smart og relevant innhold skal du tiltrekke oppmerksomheten og interessen til leserne, som allerede er interessert i og ute etter det du tilbyr. Innholdet kan for eksempel produseres i et blogginnlegg, som igjen distribueres i nettbaserte kanaler. Tanken er at innholdet skal fanges opp av potensielle kunder gjennom sosiale medier, søkemotorer, og der kundene ellers er tilstede online. 


  2. Konvertere
    I innholdet som produseres skal du få kunden til å gjennomføre en handling, gjennom en tydelig Call-To-Action. Den tar kunden videre til neste steg i kjøpsreisen, for eksempel til en landingsside, der de kan melde seg på nyhetsbrev, få lenke til nettbutikk, abonnere på en blogg, eller laste ned en e-bok, for å nevne noe.

    Formålet er å bearbeide og konvertere leseren til å bli et lead. Derfor er det viktig at innholdet du deler er interessant og har verdi for den besøkende, samt at landingssiden er godt designet og brukervennlig.

  3. Selge
    Gjennom konverteringen er målet naturligvis å få kunden til å utføre handlingen du ønsker, som fører til at den potensielle kunden blir den betalende kunden. Siden inbound marketing er en målbar strategi, kan du gjøre stadig mer tilpassede og treffsikre tiltak, som igjen forbedrer avkastningen.

  4. Levere, begeistre og følge opp
    Det stopper ikke med en betalende kunde, for denne må du ta vare på og følge opp. Du må fortsette å gi kunden verdi gjennom innhold du produserer. Enten det er via blogg, nyhetsbrev eller gjennom sosiale medier. Da vil du få fornøyde kunder, og fornøyde kunder anbefaler deg gjerne videre.

    Og det er jo det du vil.


Les også:
Slik skaffer du nye kunder med bedriftsblogg

Inbound marketing blir «vinn-vinn»

Strategien med å generere leads blir en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Kjøperen får mulighet til å tilegne seg relevant informasjon fra ulike virksomheter som tilbyr produktet eller tjenesten personen er på jakt etter, mens du som selger får mulighet til å kontakte en person som faktisk er interessert i å kommunisere med deg.

Kommunikasjon etter hvor kunden er i kundereisen

Inbound marketing handler også om å kommunisere differensiert til potensielle kunder, basert på hvor de er i kjøpsprosessen. 

For eksempel bør de som nettopp har begynt å lete etter en leverandør, tjeneste eller et produkt, få annen informasjon enn de som er i sluttfasen med å bestemme seg.

Det handler også om å personifisere informasjon, basert på hva man lærer om en potensiell kunde. Da kan du definere en målgruppe i forhold til hvor de er i livsfasen. For eksempel livssituasjon (gift, enslig, etc.), alder og kjønn. Dette kalles livssyklusmarkedsføring.

All denne informasjonen bør dessuten være integrert i et CRM-system, slik at du kan forvalte data du samler inn mest mulig hensiktsmessig for hver kunde, eller hvert lead.

Klar for å starte med inbound marketing?

Med god planlegging, bearbeiding og oppfølging, samt riktig og relevant innhold, vil innholdsmarkedsføring gi deg og din bedrift et solid løft. Både i form av flere besøkende på nett, flere kvalifiserte leads, nye kunder og økt salg.

Og det er en god strategi. Og en god investering.


Trenger du hjelp til å legge en god markedsstrategi for din bedrift? Her kommer du i kontakt med oss i Sorentio!

PS: Her kan du laste ned en gratis e-bok som gir deg oversikt over hvilke digitale markedsføringstiltak vi anbefaler bedrifter å starte med!