Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 04.06.2019.
Sist oppdatert: 24.01.2024.
Du er her: Forside -> Markedsføring - > YouTube som markedsføringskanal
Over tre millioner personer i Norge besøker YouTube månedlig eller oftere. Det gir store markedsføringsmuligheter!
Det er fortsatt de unge som bruker YouTube mest, men du må over 40 år før andel av befolkningen synker under 50% som besøker YouTube månedlig. Selv blant de over 60 år, bruker 24% av befolkningen YouTube minst én gang per måned. Dette viser Q1-rapporten til Ipsos.
Eksempel på videomarkedsføring (Artikkelen fortsetter under filmen):
I 2006 kjøpte Google videodelingsportalen YouTube for 1,65 milliarder dollar. Siden har den vært en del av annonseplattformen til Google Ads.
In-stream som kan hoppes over: Den tryggeste varianten hva angår økonomi. Du betaler kun for de som har sett 30 sekunder eller til filmen din er ferdig (det som inntreffer først). Annonsene vises før, underveis og etter den filmen brukeren opprinnelig skulle se. Brukeren har mulighet til å hoppe over annonsen din etter 5 sekunder.
In-stream som ikke kan hoppes over: Annonser som varer i maksimalt 15 sekunder. De er ikke mulig å hoppe over og du betaler per visning.
Discovery: Annonser som vises i søkeresultatet på YouTube og andre annonseplasser på YouTube. På mobil vises annonsene på forsiden. Du betaler per visning.
Bumper: Annonser som varer i 6 sekunder. De er ikke mulig å hoppe over og du betaler per visning.
Du kan velge fra et bredt spekter av segmenter. Geografi, alder, kjønn, interesser og remarketing er bare noen av de valgmulighetene du har. Du kan også kombinere disse segmentene slik at man må være i mer enn ett segment samtidig for at annonsen skal bli vist.
Eksempelvis kan du vise annonser for de som har vært innom nettsiden din og befinner seg fysisk innenfor ditt geografiske nedslagsfelt.
Du kan velge hyppighet for hvor mange ganger per dag, uke eller måned annonsene dine skal vises per bruker. På den måten kan du fordele eksponeringen til et større publikum samtidig som du unngår at det er de samme personene som får vist annonsen flere ganger enn ønskelig.
Prismodellen til YouTube er slik at man setter et bud på hvor mye man er villig til å betale. Dersom man har valgt for eksempel In-stream som kan hoppes over, betaler man ingenting dersom seeren velger å hoppe over filmen din før mimimumsgrensen er nådd. Du betaler heller aldri mer enn budet ditt. Samtidig kan du bestemme hvor mye du maksimalt skal bruke per dag. Dersom dette ikke er tilstrekkelig til målgruppen din, vises filmen for maksimalt det budsjettet du har satt.
In-stream-annonser som kan hopps over, har vi i en rekke tilfeller fått ned til under kr. 1,- per visning. Det er en svært lav pris når man har oppmerksomheten til mottaker av annonsen i minst 30 sekunder!
Du kan se noen av filmene vi har laget her:
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 04.06.2019.
Sist oppdatert: 24.01.2024.