Du er her: Forside -> Markedsføring - > Markedsføring og korona: Stoppe opp eller kjøre på?


Markedsføring og korona: Stoppe opp eller kjøre på?

Publisert den 30.03.2020 av Maria Mostrøm Gulbrandsen

Hele Norge, for ikke å nevne verden, står på vent på grunn av koronautbruddet. Hva bør du gjøre med markedsføringen når det er unntakstilstand?

 

Som du sikkert mistenker er det ikke noe fasitsvar på dette, på samme måte som at det ikke er noe fasitsvar på hvordan koronautbruddet påvirker bedriftene rundt om i landet. For noen må det permitteres over en lav sko, mens for andre fører koronautbruddet til en oppblomstring i salget.

 

Likevel vil vi gi deg noen tips og råd du kan ta med deg når du legger en strategi for å komme deg helskinnet gjennom denne globale unntakstilstanden.

På tide å skifte fokus?

For bedrifter som leverer flere tjenester eller varer er tiden inne for en ny vurdering av hva markedsføringsbudsjettet skal brukes på. De fleste av oss bruker ganske mange flere timer innendørs i disse tider enn vi vanligvis gjør. Sett deg inn i hodet på målgruppen din og tenk over hvordan hverdagen deres har blitt endret.

 

Har du produkter i porteføljen din som er lite eller ikke påvirket av krisen, bør du promotere disse produktene nå. Kanskje har du til og med produkter eller tjenester som blir mer aktuelle nå?

 

Med strategisk plassering av annonsekronene behøver det ikke koste skjorta. Det er lov å tenke smart, uten å nødvendigvis være kynisk.

Vær kreativ og tenk nytt

Om du føler alt går rett vest og du ikke ser lyset i enden av tunnelen er det kanskje tid for å skru på kreativiteten og tenke i nye baner.

 

Har unntakstilstanden ført til nye behov for målgruppen din? I vår digitale verden finnes det uendelig med muligheter. Man trenger faktisk ikke dra på treningssenteret for å være med på en gruppetime, online treninger funker som bare det! Sitter du inne med kunnskap som mange søker etter i disse korona-tider? Da er kanskje tiden kommet for at din bedrift skal teste ut webinar eller online kurs.

Bruk tiden godt

Om du opplever mindre pågang fra kunder er det viktig å være positiv. Tenk på alt du nå har tid til å gjøre, som har en tendens til å alltid havne nederst på to do-lista.

 

For mange er det nettopp der markedsføringsarbeidet havner i en hektisk hverdag. Sett deg ned og lag en langsiktig strategi, både for denne unntakstilstanden, men også for tiden etter.

 

Har du stengt ned restauranten din? Da er dette kanskje tiden for å gjøre de etterlengtede oppgraderingene eller justeringene på storkjøkkenet. Det er mye som kan gjøres som ikke koster all verden, men som likevel kan gjøre deg bedre rustet til å ta imot kundene dine igjen når unntakstilstanden er over. For det kommer jo en tid etter korona-krisen også, og du må for all del ikke gi opp.

Viktig med kommunikasjon i krisetider

En ting som iallfall er sikkert, uansett hvilken bransje du er i, er at det er i situasjoner som den vi er inne i nå at behovet for informasjon er stort. Og da tenker vi ikke bare på informasjon fra regjeringen og Folkehelseinstituttet, men også helt ordinære ting som om favorittrestauranten eller den lokale matbutikken tilbyr hjemlevering, eller om kunder må belage seg på forsinkelser fra nettbutikken din, eller om det er business as usual.

 

Sørg for å få ut budskapet ditt i de riktige kanalene til riktig tid, slik at det er større sjanse for at målgruppen får det med seg. Vi vil råde alle til å sende ut informasjon til kundene sine. Kunnskap gir trygghet, og det trenger vi nå.

 

Trenger du hjelp til spre ditt budskap, tenke nytt eller skifte fokus? Vi hjelper deg gjerne! Kontakt en av våre ansatte her.


Maria Mostrøm Gulbrandsen

Skrevet av:

Maria Mostrøm Gulbrandsen

Partner og innholdsprodusent

415 04 137 // maria@sorentio.no