Du er her: Forside -> Markedsføring - > LinkedIn med ny annonseplattform


LinkedIn med ny annonseplattform

LinkedIn rett inn på 3. plass blant våre favoritter!

Når man velger hvor man skal annonsere på internett, er det tre faktorer som er avgjørende: 

  • Hvor mange man når ut til
  • Hvem man når ut til
  • Pris per konvertering 

For å ta det siste først; En konvertering er det samme som "Hva man ønsker å oppnå". Dette kan naturligvis være antall salg, men det kan også være økt merkeoppmerksomhet, registrering på nyhetsbrev, nye leads m.m. Eksempelvis har betalte oppføringer i søkemotorene et formål med flest mulig klikk til nettsiden, mens bannerannonsering ofte kan ha som formål å vise frem logo, firmanavn eller navn på produkt, uten det samme behovet for klikk. For å definere "Pris per konvertering", må man altså først definere "konvertering" (målsetning) med annonseringen. Deretter kan man sammenligne prisen per konvertering med tilsvarende tiltak og andre annonseringsmuligheter. 

Hvem som er i målgruppen, er avgjørende for hvor man ønsker å annonsere. Du kan helt sikkert nå ut til veldig mange om du annonserer på et stort, kjent nettsted som har mange besøkende, men dersom dette nettstedet har nesten bare kvinnelige besøkende og det er menn som er i målgruppen, blir nok ikke effekten særlig god.  

Hvor mange man når ut til, er selvsagt viktig. Du kan ha verdens flotteste nettside med verdens beste produkter til verdens beste priser, men det hjelper ikke stort om ingen besøker den. I motsatt fall, dersom du har verdens verste nettside, så kommer du fortsatt til å få noen konverteringer dersom du får mange millioner besøkende.  

Hva er Linkedin?

Linkedin har i mange år vært "næringslivets Facebook". Dette betyr at for de som ønsker å knytte kontakter, dele og tilegne seg mer kunnskap, samt vise frem sin CV offentlig, har Linkedin vært en foretruken kanal. Etter at "alle" har registrert seg på Facebook, har også Linkedins posisjon blitt tydligere og mer synlig. Stadig flere tar i bruk Linkedin til mer enn å bare knytte kontakter og vise frem sin CV. Deltakelse i bransjerelaterte grupper for å tilegne seg mer kunnskap og promotering av bedrifter, har blitt mer populært de siste årene. 

På samme måte som Facebook og en rekke andre sosiale medier, har Linkedin muligheten for å lage egne bedriftsprofiler. Som privatperson, kan man velge å følge en bedriftsprofil. Statusoppdateringer til bedriftsprofiler man følger, er synlig i samme strøm som oppdateringer fra privatpersoner man har knyttet kontakt med. 

Antall Linkedin-brukere

Linkedin opplyser selv i skrivende stund, at det er 918.664 registrerte brukere i Norge. Sverige har til sammenligning 1.554.689 og Danmark har 1.311.048. Europa har 61.120.988, mens Asia har 41.137.275. USA har 92.335.247. Totalt opplyser Linkedin at de har 200 millioner brukere. 

Slik fungerer annonsering på Linkedin

Det har i lengre tid vært mulig å lage annonser både for nettsider, bedriftsprofiler og stillingsannonser. Denne type annonser kommer opp i Linkedins høyre kolonne. Tradisjonelt har disse annonsene hatt en klikkprosent på 0,01 - 0,2 %. Dersom merkevarebygging er målsetningen, er ikke nødvendigvis dette så ille. I forbindelse med den nye annonseplattformen, har det blitt mulig å vise statusoppdateringer fra bedriftssider også i den vanlige strømmen til privatpersoner som ikke liker bedriftssiden, ennå. 

Segmentering

På den nye plattformen kan du segmentere på geografi, bedrift (type og navn), jobbtittel (navn og kategori), skole, ferdigheter (som brukeren selv har satt opp at han/hun har), grupper som vedkommende er medlem av, kjønn og alder. I alle de nevnte segmenteringsmuligheter, kan man også velge å ikke vise annonsen. Det betyr at man for eksempel kan ekskludere ansatte i utvalgte bedrifter.  

Prismodeller

Uansett hva slags type annonsering man velger, kan du velge om du vil betale per klikk eller tusende visning. Her er det viktig å velge riktig. Vår erfaring er at langt flere trykker på betalte statusoppdateringer enn vanlige annonser. Velger man betalte statusoppdateringer, bør man generelt derfor velge en prismodell hvor man betaler per tusende visning, mens for en annonse bør man normalt sett velge ordinær klikkpris. Det forekommer variasjoner også her. Dersom man har statusoppdateringer som blir svært lite klikket på eller annonser som blir svært mye klikket på, bør man vurdere en annen prisstrategi. Linkedin har også sine minimumspriser som man må ta hensyn til. Disse er for øyeblikket  $12 per tusende visning og $2 for klikk. Utifra din budgivning, avgjøres hvor ofte annonsen eller den sponsede statusoppdateringen blir vist. Pris er avgjørende, men også involveringsgraden til brukerene har noe å si. Dette er vektlagt omtrent likt. Selv om du setter en pris som er langt høyere enn de som konkurrerer om de samme brukerene som du, betaler du kun det som skal til for å slå konkurrenten.                                                                                                                         

Annonsevarianter

Velger man en tradisjonell annonse, kan man velge mellom tekst- og videoannonse. Landingssiden (siden man kommer til når man klikker på annonsen) kan være enten en ekstern webside, eller en bedriftsside på Linkedin. Velger man en sponset statusoppdatering, er det innhold i statusoppdateringen som eventuelt avgjør hva som er landingssiden. Man kan lage en statusoppdatering med kun tekst, men effekten av en slik statusoppdatering, er nok lav. 

Linkedin-statistikk

Statistikk

Du får tilgang til god statistikk gjennom annonseplattformen til Linkedin. Her får du selvsagt tall som klikk, visninger, pris per klikk, hvor mye du har brukt osv. I tillegg får du god statistikk over hva slags brukere som har klikket på annonsene dine.  

Barnesykdommer

Oversikt over størrelse på bedriften til de som trykker på annonsen

Plattformen til Linkedin lider fortsatt av noen barnesykdommer. Vi har ikke funnet feil i statistikk og priser, men vi har funnet andre feil. Man betaler med andre ord for det man får, men det hender det er vanskelig å finne det man leter etter og det hender at enkelte menyvalg forsvinner fra menyen. Blant annet har en av våre ansatte hatt sin Linkedin-bruker satt opp på norsk, og dette medførte flere problemer og færre valgmuligheter. Det var heller ikke mulig å få fikset dette selv når han først hadde tatt annonseplattformen i bruk. Vår erfaring er derfor å sette kontoen din til engelsk før du tar tjenesten i bruk.

Når det er sagt, så har vi opplevd en helt glimrende support fra Linkedin. Det tok under et døgn fra vi sendte en henvendelse, til vi fikk svar. Linkedin-representanten innrømmet at det var en feil med tjenesten, men hadde til gjengjeld gått inn og fikset problemet manuelt for oss.   

Tips til bedre resultater på Linkedin

Det finnes mange gode tiltak for å lykkes på Linkedin. Et av våre beste tips er allikevel at du må huske på at Linkedin først og fremst er et nettverk, ikke en salgskanal. Brukere av Linkedin ønsker å være der for å knytte kontakter, dele kunnskap og tilegne seg kunnskap. Du må gjerne promotere produkter og tjenester på Linkedin, men dette må ikke overskygge viljen til å dele kunnskap. Du bør gi dine følgere og forbindelser noe for å være i kontakt med deg som privatperson eller bedrift, mer enn du prøver å selge dem noe.  

De beste annonseplattformene på internett

Nå er det selvsagt forskjellig fra produkt til produkt og tjeneste til tjeneste når man skal velge annonseplattform(er) for bedriftens nettside. Generelt kan vi allikevel si at Linkedin nå har rykket inn på en 3. plass blant våre favoritter. På plassene foran har vi Google og Facebook. Google er en soleklar favoritt på grunn av antall brukere, pris og konverteringsprosent. Facebook kommer man rett og slett ikke utenom på grunn av det store brukerantallet. Linkedin hadde nok muligens gått forbi om de hadde hatt like mange brukere som Facebook. Linkedin sin styrke, er andelen profesjonelle brukere og måten tjenesten blir brukt på. Brukere av Linkedin er stort sett, om ikke fysisk, så i alle fall mentalt, på jobb når de bruker tjenesten. Vi synes fortsatt Linkedin muligens er litt dyr på grunn av sine minimumspriser, men det er fortsatt en verdifull markedsføringskanal som bør vurderes av alle bedrifter.  

Trenger du hjelp med Linkedin-annonsering?

Kontakt oss gjerne dersom du vil teste ut Linkedin som markedsføringskanal eller trenger hjelp til å få bedre resultater.

Ps. Følg oss på Linkedin!


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 16.09.2013.