Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hvorfor er Google den viktigste markedsføringskanalen?


Hvorfor er Google den viktigste markedsføringskanalen?

På begynnelsen av 2000-tallet var nettkatalogen den viktigste markedsføringskanalen. Nå gjelder det å være synlig når folk googler.

Markedsføringsmix

I riktig gamle dager, i digital målestokk, var papirkatalogen den viktigste markedsføringskanalen. På 90-tallet skiftet mange bedrifter navn til A1 Elektrikker, A1 Kjøreskole, A1 Verksted osv. for å komme øverst i papirkatalogen.

50 millioner google-søk hver dag

Utover 2000-tallet ble søk på internett mye mer vanlig. Google ble stiftet i 1998, og kjempet lenge med mange andre søkemotorer om å bli størst. 

I 2004 ble google.no lansert, og nå gjøres det over 50 millioner søk bare i Norge hvert eneste døgn. 

Vær synlig når folk googler

Det finnes kanskje noen TV-kanaler som en gang i mellom klarer å nå ut til like mange mennesker, men vi må ikke glemme hvilket modus den som “Googler” befinner seg i. 

Vedkommende har, i sitt eget hode, bestemt seg for å finne mer informasjon om noe. Da sier det seg selv at det å være tilstede på den plassen kunden leter etter varer og tjenester bedriften din leverer, er langt viktigere enn å ha en TV-reklame som vises til passive konsumenter.

Start med søkeordsannonsering 

Vi skal naturligvis ikke undervurdere verken TV-reklame, bannerannonser digitalt eller analogt, men førsteprioriteringen bør være å være tilstede der hvor kunden leter etter deg, og da gjelder det å være synlig i Google med de riktige søkeordene for din bedrift.

Ønsker du at din bedrift blir mer synlig i Google? Her kan du lese mer om hvordan søkeordsannonsering i Google fungerer.


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 03.11.2020.

Sist oppdatert: 22.11.2022.