Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 03.11.2020.
Sist oppdatert: 22.11.2022.
Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hvorfor er Google den viktigste markedsføringskanalen?
På begynnelsen av 2000-tallet var nettkatalogen den viktigste markedsføringskanalen. Nå gjelder det å være synlig når folk googler.
I riktig gamle dager, i digital målestokk, var papirkatalogen den viktigste markedsføringskanalen. På 90-tallet skiftet mange bedrifter navn til A1 Elektrikker, A1 Kjøreskole, A1 Verksted osv. for å komme øverst i papirkatalogen.
Utover 2000-tallet ble søk på internett mye mer vanlig. Google ble stiftet i 1998, og kjempet lenge med mange andre søkemotorer om å bli størst.
I 2004 ble google.no lansert, og nå gjøres det over 50 millioner søk bare i Norge hvert eneste døgn.
Det finnes kanskje noen TV-kanaler som en gang i mellom klarer å nå ut til like mange mennesker, men vi må ikke glemme hvilket modus den som “Googler” befinner seg i.
Vedkommende har, i sitt eget hode, bestemt seg for å finne mer informasjon om noe. Da sier det seg selv at det å være tilstede på den plassen kunden leter etter varer og tjenester bedriften din leverer, er langt viktigere enn å ha en TV-reklame som vises til passive konsumenter.
Vi skal naturligvis ikke undervurdere verken TV-reklame, bannerannonser digitalt eller analogt, men førsteprioriteringen bør være å være tilstede der hvor kunden leter etter deg, og da gjelder det å være synlig i Google med de riktige søkeordene for din bedrift.
Ønsker du at din bedrift blir mer synlig i Google? Her kan du lese mer om hvordan søkeordsannonsering i Google fungerer.
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 03.11.2020.
Sist oppdatert: 22.11.2022.