Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 27.09.2016.
Du er her: Forside -> Markedsføring - > Hva er Long Tail-markedsføring?
Den lange halen har svært mye å si for digital markedsføring.
De fleste nettsteder har 2-10 søkeord som står for en stor andel av besøkstrafikken. Så mye som kanskje 40% av alle besøkende fra søkemotorer, kommer fra disse søkeordene.
Det mange bedrifter velger å gjøre, er å fokusere på disse søkeordene. Men det gjør konkurrentene også. En bedre strategi vil nok i mange tilfeller være å fokusere på de andre søkeordene. Det er disse søkeordene som på fagspråket kalles "Long Tail".
Søkeordene som befinner seg i Long Tail-gruppen, er søkeord som hver for seg ikke gir mange besøkende. Men til sammen står ofte disse søkeordene for så mye som 60% av besøkstrafikken. Disse søkeordene er det som regel langt lavere konkurranse på, for å komme høyt opp i søkemotorene. Samtidig har ofte de som søker på disse søkebegrepene, kommet lenger i kjøpsprosessen. Dette skyldes at søkeordene i Long Tail-gruppen, ofte er langt mer spesifikke.
For å øke andelen besøkende i Long Tail-gruppen, må du fokusere på innhold. En effektiv metode, kan ofte være bloggmarkedsføring.
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 27.09.2016.