Skrevet av:
Stian Tjervåg Fredriksen
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 20.06.2016.
Du er her: Forside -> Markedsføring - > Får du få henvendelser fra nettsiden din?
Her er 8 måter du kan øke responsen fra kontaktskjemaer.
For hvert enkelt felt du legger til i kontaktskjemaet ditt reduserer du antall som fyller det ut. Ha derfor færrest mulig felt. Skal du f.eks. få noen til å melde seg på nyhetsbrevet ditt trenger du kun feltet for e-postadresse.
Vær tydelig på hvorfor (den potensielle) kunden skal ta kontakt. Marker hvert felt tydelig og legg inn hjelpetekster kun der det er nødvendig. La det være helt klart hvilke felter som er valgfrie, og hvilke som er obligatoriske. Vis forklaringstekster dersom brukeren taster inn feil eller glemmer et felt.
Mange nettsider har allerede flere treff fra håndholdte enheter enn desktop/ laptop. Se til at ikke noen av feltene er for lange eller blir vanskelig å fylle ut på mobil.
På mobil og nettbrett kan man velge hvilket tastatur som skal benyttes til hvert enkelt felt. Det kan være knotete å taste inn telefonnummer eller e-postadresse på mobiltelefoner. For å forenkle dette, kan du velge hvilket tastatur som brukes til hvert enkelt felt. På navn- og adressefelter benytter du vanlig bokstavtastatur, mens talltastatur med fordel kan benyttes for mobilnummerfelt. Det samme gjelder for e-postadressefelt. Definerer du at dette er et e-postfelt, ligger @-tegnet lett tilgjengelig på tastaturet, og brukeren slipper å lete etter dette tegnet.
Om du kan, så bør du benytte forhåndsutfylte skjemaer. Navngir du i tillegg feltene dine med tradisjonelle navn som f.eks. "navn", "adresse" og "telefonnummer", er det stor sannsynlighet for at dette blir forhåndsutfylt automatisk, fordi den som skal fylle ut skjemaet gjerne har gjort det på andre nettsider med samme feltnavn på samme maskin tidligere. Enklere jobb for bruker, bedre for deg.
Det kan være svært irriterende å forsøke å forstå uleselige bilder med små og store bokstaver for å bevise at man ikke er en robot. Det beste er om du bare dropper hele feltet og kan leve med at det nå og da kommer en henvendelse fra en robot. Alternativt får du lage en enkel verifisering som "Hva blir 2+3?". Mange roboter klarer fortsatt ikke forstå at dette er et regnestykke, og du får luket ut mange spam-henvendelser på denne måten.
Be om e-postadressen på første side. På neste side ber du om den ekstra informasjonen du behøver. Skulle brukeren avbryte på steg 2, har du iallfall e-postadressen, og du kan starte kommunikasjonen. Husk å være tydelig på hvor mange steg det er i skjemaet ditt, slik at brukeren ikke gir opp.
Kontaktskjemaer er selvbetjening. Kunden gjør jobben for deg. Gi derfor kunden gjerne en premie/ rabatt for å benytte kontaktskjemaet ditt. Dette gir kunden en ekstra grunn til å kontakte deg, samtidig som du viser at du verdsetter at kunden tar kontakt.
Skrevet av:
Gründer og digital markedsfører
92 60 10 94 // stian@sorentio.no
Denne artikkelen ble publisert første gang den 20.06.2016.