Du er her: Forside -> Markedsføring - > Dette er forskjellen på visninger og klikk


Dette er forskjellen på visninger og klikk

Publisert den 17.04.2016 av Stian Tjervåg Fredriksen

Velg rett når du skal annonsere.



Uansett hvor og hva slags type annonsering du kjøper, må du ta stilling til hva du får igjen for annonseringen i nettopp denne kanalen.  Return on Investment (ROI) angir i kroner og øre hva du får igjen for investeringen du gjør, men hvordan skal du kunne måle dette?


Det finnes mange måter å måle effekten av annonseringen din. Det kan være hvor mange ganger annonsen din blir vist, hvor mange unike personer du når, hvor mange ganger annonsen blir vist til hver person og hvor ofte den blir vist.


 

  • Annonseselgeren i den lokale papiravisen snakker om opplagstall og geografisk nedslagsfelt
  • Selgere i nettkataloger snakker ofte om visninger, noe som er definert som hvor mange ganger akkurat din firmaoppføring blir vist på en nettside. 
  • På Facebook er det rekkevidde (reach) som definerer hvor mange personer du har nådd ut til (ikke hvor mange ganger annonsen din har blitt vist). 
  • I TV-annonsering snakker man ofte om hvor mange personer som annonsen har blitt vist for, men ikke unike personer. Har samme person sett annonsen din to ganger, regnes dette som to personer. 
  • På YouTube kan vi skille mellom visninger og unike visninger. Men vi vet fortsatt ikke om det er samme person som har sett filmen på flere forskjellige enheter. Hver nye enhet, regnes som en unik person.

 

 


HALF THE MONEY I SPEND ON ADVERTISING IS WASTED;
THE TROUBLE IS I DON'T KNOW WHICH HALF.

- John Wanamaker (1838 - 1922)

 


Visninger

Visninger er hvor mange ganger annonsen, videoen eller artikkelen din har blitt vist. Her er det viktig å være klar over at det er forskjell på om den har blitt lastet inn på en nettside og hvorvidt brukeren faktisk har scrollet ned til annonsen din og den faktisk har blitt lagt merke til. Dette kan sammenlignes med hvor mange som går forbi butikken din, og er du heldig stopper noen og ser inn vinduet. Hvor mange av de som har gått forbi som har registrert at her har du en butikk, vet du ikke.

 


Klikk

Klikk handler om hvorvidt noen har klikket seg inn på annonsen, videoen eller artikkelen din. Hvor klikket faktisk går, er viktig å ta med i vurderingen. Er det klikk til nettsiden din eller klikk til en landingsside du har hos annonsøren? Klikk kan altså sammenlignes med alle kundene som faktisk går inn i butikken din. Du har ikke salget enda. Det er mange faktorer som spiller inn etter at kunden har entret butikken, før det eventuelt gjennomføres et kjøp.

 

 


Rekkevidde (reach)

Rekkevidde handler om hvor mange unike personer du når ut til. Det bør være et viktig parameter å vurdere. Om du får en haug med klikk fra kun noen få personer, så er ikke det noe du ønsker. Samtidig vil du ikke fordele visningene og klikkene dine på for mange personer heller, fordi du må ha en viss frekvens for å faktisk bli lagt merke til. Profilering av butikken din blir derfor viktig. Hva har du som gjør at kundene legger merke til deg?

 

 


Interaksjon

Når noen gjør en bestemt handling vi ønsker, kan dette kalles en interaksjon. Eksempelvis en video som blir klikket på for å starte. Man kunne kalt dette både klikk og visning, fordi man faktisk gjør begge deler. Men nettopp derfor har man valgt å skille dette ved å kalle det en interaksjon.

 


Skal man måle klikk eller visninger?

Vær alltid klar over at den som forsøker å selge deg annonser, vil fokusere på det som er mest overbevisende ovenfor den som skal kjøpe annonseplassen. Dette betyr at man kan ha motstridene motiver. Du ønsker å selge flest mulig av dine produkter, mens annonseselgeren ønsker å selge deg flest mulig annonseplasser. Du må derfor være selektiv i hvilken prismodell du ønsker, hvilke kanaler du ønsker å kjøpe annonser i og ikke minst; hva ønsker du å oppnå? Vil du bygge merkevare? Få flest mulig til å komme til den fysiske butikken din? Eller få flest mulig til å handle i nettbutikken din?


Ønsker du å bygge merkevare og renommé til firmanavnet ditt (på lang sikt)? Da skal du fokusere på visninger og best mulig eksponering. Ønsker du flest mulig salg raskest mulig, skal du fokusere på klikk.



Se på bildet over. Den viser to grafer. Den blå er antall klikk og den oransje er antall visninger for bannerannonsering vi har kjørt i Ålesund. Legg merke til endringen i det siste punktet på grafen. Antall klikk går plutselig kraftig opp, men visninger går kraftig ned? Hvorfor? 


Vi har kun gjort én endring i denne annonseringen. Bannerannonsene er de samme, budskapet er det samme, hvor de vises er det samme, prisen (per dag) vi betaler er den samme. Det eneste vi har gjort, er å endre avtalen med annonseleverandøren vi benytter, fra å betale per visning til å betale per klikk. Tidligere fikk vi flest mulig visninger til flest mulig personer, mens nå får vi visninger for de som mest sannsynlig klikker på annonsene våre. 


Man kan alltid diskutere hva som er mest hensiktsmessig, klikk eller visninger. For å vurdere dette, må du vite hva du ønsker å oppnå med annonseringen.



Komplisert? Vi hjelper deg gjerne! 
Kontakt oss her!