Du er her: Forside -> Markedsføring - > Dette er forskjellen på visninger og klikk


Dette er forskjellen på visninger og klikk

Publisert den 17.04.2016 av Stian Tjervåg Fredriksen

Velg rett når du skal annonsere.

Klikk eller visninger?Uansett hvor og hva slags type annonsering du kjøper, må du ta stilling til hva du får igjen for annonseringen i nettopp denne kanalen. Return on Investment (ROI) angir i kroner og øre hva du får igjen for investeringen du gjør, men hvordan skal du kunne måle dette?

Annonseselgeren i den lokale papiravisen snakker om opplagstall og geografisk nedslagsfelt. Selgere i nettkataloger snakker ofte om visninger, noe som er definert som hvor mange ganger akkurat din firmaoppføring blir vist på en nettside. På Facebook er det Rekkevidde (Reach) som definerer hvor mange personer du har nådd ut til (ikke hvor mange ganger annonsen din har blitt vist). I TV-annonsering snakker man ofte om hvor mange personer som annonsen har blitt vist for, men ikke unike personer. Har samme person sett annonsen din to ganger, regnes dette som to personer. På YouTube kan vi skille mellom visninger og unike visninger. Men vi vet fortsatt ikke om det er samme person som har sett filmen på flere forskjellige enheter. Hver nye enhet, regnes som en unik person.

 

HALF THE MONEY I SPEND ON ADVERTISING IS WASTED;
THE TROUBLE IS I DON'T KNOW WHICH HALF.

- John Wanamaker (1838 - 1922)

 

Visninger

Antall ganger annonsen din blir lastet. Vær oppmerksom på at annonsene din kan ha bli lastet på en nettside, uten at brukeren nødvendigvis har scrollet ned til den. 

 

Klikk

Antall ganger noen har klikket på noe. At noen har klikket seg fra en oversikt over mange bedrifter og inn til en profilside for ditt firma, er naturligvis ikke det samme som klikk til nettside din. Ett klikk er naturligvis bedre enn én visning. Men vær oppmerksom på hva klikket er definert som og hvor det går. 

 

Rekkevidde (reach)

På Facebook benytter man ofte Rekkevidde som måleparameter. Til forskjell fra visninger, definerer reach hvor mange unike personer man har nådd ut til. 

 

Interaksjon

Når noen gjør en bestemt handling vi ønsker, kan dette kalles en interaksjon. Eksempelvis en video som blir klikket på for å starte. Man kunne kalt dette både klikk og visning, fordi man gjør jo begge deler. Men nettopp derfor har man valgt å skille dette ved å kalle det en interaksjon.

 

Skal man måle klikk eller visninger?

Vær alltid klar over at den som forsøker å selge deg annonser, vil fokusere på det som er mest overbevisende ovenfor den som skal kjøpe annonseplassen. Dette betyr at man kan ha motstridene motiver. Du ønsker å selge flest mulig av dine produkter, mens annonseselgeren ønsker å selge deg flest mulig annonseplasser. Du må derfor være selektiv i hvilken prismodell du ønsker, hvilke kanaler du ønsker å kjøpe annonser i og ikke minst; hva ønsker du å oppnå? Vil du bygge merkevare? Få flest mulig til å komme til den fysiske butikken din? Eller få flest mulig til å handle i nettbutikken din?

Ønsker du å bygge merkevare og renommé til firmanavnet ditt (på lang sikt)? Da skal du fokusere på visninger og best mulig eksponering. Ønsker du flest mulig salg raskest mulig, skal du fokusere på klikk.

Se på bildet øverst i denne artikkelen. Den viser to grafer, hvorav den blå er antall klikk og den oransje er antall visninger for bannerannonsering vi har kjørt i Ålesund. Legg merke til det endringen i det siste punktet på grafen. Antall klikk går plutselig kraftig opp, men visninger går kraftig ned? Hvorfor? Vi har kun gjort én endring i denne annonseringen. Bannerannonsene er det samme, budskapet er det samme, hvor de vises er det samme, prisen (per dag) vi betaler er den samme. Det eneste vi har gjort, er å endre avtalen med annonseleverandøren vi benytter, fra å betale per visning til å betale per klikk. Denne endringen gjør at vi nå får annonsene vist for de som det er mest sannsynlig at klikker på annonsene. Tidligere fikk vi flest mulig visninger til flest mulig personer, mens nå får vi visninger for de som mest sannsynlig klikker på annonsene våre. 

Man kan alltid diskutere hva som er mest hensiktsmessig, klikk eller visninger. For å vurdere dette, må du vite hva du ønsker å oppnå med annonseringen.