Du er her: Forside -> Markedsføring - > Content Marketing - Gi kundene godt innhold


Content Marketing - Gi kundene godt innhold

Å skape gode tekster for web, er en viktig del av markedsføringen for enhver bedrift. Innholdsproduksjon blir mer og mer aktuelt, så hold deg oppdatert.

Content marketing hjelper deg å nå ut til kundene

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring på norsk, handler om å skape godt innhold for å nå ut til flere potensielle kunder. Det å ha fokus på innholdsmarkedsføring, kan i dag ses på som minst like viktig som å ha fokus på markedsføring via papiravis-annonsering eller TV-reklame.

Formålet med content marketing, er å gi noe til kundene før man selger dem noe. Det handler om å gi kundene opplevelsen av å få gratis informasjon eller inspirasjon til løsninger, uten at du avslører for mange av bedriftshemmelighetene dine. Man skaper rett og slett en følelse hos kunden av at dette vil de ha mer av. 

Tekst til nettsider

Det kan være lurt å kontinuerlig vurdere hvordan teksten på nettsiden din er, og hvordan den oppfattes av potensielle kunder. Du bør forklare dine tjenester på en enkel måte, men samtidig få kunden til å forstå at han/hun trenger din ekspertise. Teksten på nettsiden din skal være kontaktskapende, slik at potensielle kunder blir påvirket til å ta kontakt med bedriften din. 

For å få kunden til å ville ta kontakt med deg, må du ha en kombinasjon av søkemotoroptimalisering, markedsføring og godt språk. Du må være i forkant av hva kunden søker etter, og du må vite hvor du treffer dine potensielle kunder. 

Gi kunden gratis informasjon

Potensielle kunder søker etter ulike ting når de gjør et organisk søk. Dersom man ser etter, er det en del informasjon rundt det du selger som kan gis til kunden gratis. Det er denne typen informasjon du kan gi, uten at det påvirker salget av ditt produkt eller din tjeneste.  

Har du gode artikler, som skaper interesse og inspirerer kunden, vil kunden automatisk ta din bedrift som en mer seriøs aktør som kan faget sitt. Når man produserer denne typen artikler, er det lurt å tenke søkemotorvennlig og man bør vite hva kunden søker etter. Denne typen artikler kan gjerne knyttes til en bedriftsblogg, slik at du gjennom den kan generere flere treff i søkemotorene. 

Skriv om produktene dine

Noe av det viktigste man må tenke på, når det kommer til content marketing, er at man må ha god skriftlig fremstilling av produktene eller tjenestene man leverer. Du bør få frem hvorfor kundene må velge akkurat din bedrift. Kunden må forstå at du har faglig tyngde og at dine produkt eller tjenester er det riktige valget. 

I tillegg bør du ha gode navn på de ulike kategorigruppene du har, og passe på at strukturen føles naturlig for kundene. For å få gjennom et salg, er det avgjørende at veien mot salget ikke er lang og kronglete å gå. Her må man tenke nøye igjennom hva de ulike valgene i menyen skal hete, og passe på at teksten beskriver hva du finner under de ulike kategoriene. 

Oppdater innholdet

Alle bedrifter med respekt for seg selv, har oppdaterte nettsider med god informasjon som treffer kundene. Bruk gode tekstforfattere som kan skape godt innhold som kommuniserer det du ønsker for din bedrift. 

Kunden fortjener også at tekstinnholdet de møter, er korrekt og tydelig. Mye av dette gjøres gjennom nøye korrektur av innholdet. Det er vel så viktig at nettsidene oppdateres på innhold, etter hvert som bedriftens produkter eller tjenester endres.  

Trenger du hjelp til å gå gjennom innholdet på dine nettsider? Ta kontakt med en av våre ansatte her.


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 17.10.2016.

Sist oppdatert: 24.08.2023.