Du er her: Forside -> Markedsføring - > 8 gode grunner til å bruke QR-koder


8 gode grunner til å bruke QR-koder

Dette kan du bruke QR-koder til.


QR (Quick Respons) er en 2-dimensjonal kode, kall det gjerne strekkode om du vil. Opprinnelsen til QR-kodene går langt tilbake i tid og ble først tatt i bruk av den japanske bilindustrien for å få bedre kontroll på deler og reservedeler til biler. For å benytte seg av QR-koder, trenger man en QR-kode generator og en QR-leser. Det finnes flere forskjellige typer QR-lesere, men det vanligste nå er å installere en QR-kodeleser på smarttelefonen. Det finnes hundre-, om ikke tusenvis av forskjellige apper som kan lastes ned til telefonen din. 

Fordelen med en QR-kode, er at du kan lagre forholdsvis mye informasjon i den, og samtidig gi brukere av den rask tilgang til informasjonen. I løpet av et sekund eller to, kan vedkommende som har skannet koden med sin smarttelefon, få tilgang til informasjonen du har laget. I tillegg kan du med enkle grep, få statistikk over hvor mange som har avlest koden.

Test også vår QR-generator på sorentioweb.no/qr-kodegenerator/

 

Her følger 8 tips for bruk av QR-koder:

 

1. WiFi

Hvor mange ganger har du ikke vært på et kontor, en kafé eller et hotell hvor du vil låne gjestenettverket og passordet er en usannsynlig lang rekke med tall, små og store bokstaver? Ikke la dine kunder oppleve dette. Lagre passordet i en QR-kode, og vips så er de på nett i løpet av sekunder.

2. Kontaktkort

Lag en QR-kode som du plasserer på visittkortet ditt, så kan mottakerne skanne koden og få alle de kontaktopplysninger lagret direkte på telefonen.

3. Webadresser

Det kan fort være irriterende å skrive webadresser på telefonen. Spesielt hvis de er lange og ulogiske. Først og fremst vil vi anbefale deg å lage kortere og enklere webadresser. Enten det er domenet til bedriftens nettside, eller en lang url til en artikkel, opprett en QR-kode, så skal du se at du raskt får flere besøkende. Kanskje du skal legge på noen ekstra parametere i url´en i QR-koden også, så får du målt hvor mange som bruker den?

4. SMS

Bruker du SMS for registrering hvor man må sende et kodeord med påfølgende beskjed til et fastsatt nummer? Forhåndsdefiner telefonnummer og tekst som en SMS. Når QR-koden blir lest, åpnes automatisk SMS-programmet på vedkommendes telefon.

5. Konsert eller Event?

Skal du avholde et arrangement? Det er mulig å lage en QR-kode med kalenderopplysninger som lagres direkte på telefonen når den blir lest.

6. "Dagens tilbud"

Lag en mobilvennlig nettside som du kan endre innhold på. Sett opp en QR-kode til denne adressen og legg QR-koden inn i for eksempel menyen eller andre brosjyrer du har. Når noen skanner koden, kommer de til mobilsiden som du fortløpende kan endre innhold på. 

7. Selger du produkter som trenger service?

Merk produktene med en QR-kode som enten går direkte til et telefonnummer, en mobilvennlig nettside eller en bruksanvisning.

8. Overrask!

Normalt sett bør du fortelle brukeren hva QR-koden skal brukes til. Skriv ved siden av hva som skjer når man skanner den, og hvordan man skal gjøre det. Men noen ganger kan du også trigge flere til å skanne den, ved å faktisk ikke fortelle hva som skjer når man skanner den. Klarer du å pirre nysgjerrigheten, vil også responsen du oppnår, være større.


Stian Tjervåg Fredriksen

Skrevet av:

Stian Tjervåg Fredriksen

Gründer og digital markedsfører

92 60 10 94 // stian@sorentio.no

Denne artikkelen ble publisert første gang den 21.06.2013.