Du er her: Forside -> Inbound Marketing - > Hvorfor bedriftsblogg?


Hvorfor bedriftsblogg?

Publisert den 04.06.2013 av Sturla Lang

Er du klar over at 82% av bedriftene som blogger får nye kunder gjennom bloggen sin?

At bedriftsblogging er lurt, er det liten tvil om. Om det er noe for din bedrift, er en helt annen sak. Bedriftsblogging er et av mange tiltak man kan gjøre for å få nye kunder, bygge merkevare og øke troverdigheten rundt bedriftens kompetanse. Det må imidlertid gjøres riktig for at det skal gi resultater.


Her er noen tall fra Hubspots State of Inbound 2013


Andel bedrifter som har fått nye kunder gjennom bedriftsbloggen:

  • 57% av de som blogger en gang pr mnd. 
  • 67% av de som blogger en gang pr uke. 
  • 71% av de som blogger 2-3 ganger pr uke. 
  • 82% av de som blogger hver dag. 


De som lykkes

Bedriftene som lykkes har en plan bak bloggingen. Temaene man blogger om er relevante i forhold til hva potensielle kunder ønsker å lese om. Det er handlingsknapper/ Call to Action i bloggartiklene slik at lesere konverteres over til leads og kunder. Det er jevnlig frekvens på oppdatering av bloggen, slik at de bygger opp en leserskare, og bygger troverdighet rundt bedriftsbloggen.

Bedrifter som lykkes med blogging har som regel forankring i bedriftsledelsen. Da blir bloggen prioritert og det blir satt mål for hva man vil oppnå av resultater. Det ligger en overordnet digitalstrategi bak som er forankret i hele bedriften. 


Promotering

Det bør også være en klar plan for promotering av innholdet i bloggen. Bloggene som har best konverteringsgrad er ofte godt samkjørte med sosiale medier, og med søkeordsstrategien til bedriften. Bloggen er en av mange online-kanaler bedriften benytter seg av. 


De vanligste årsakene til at norske bedrifter ikke blogger:

  • Initiativtaker får ikke gjennomslag hos ledelsen i bedriften.
  • Bedriften tror ikke at de har menneskelige ressurser til å blogge (tid & kunskap).
  • Bedriften tror ikke at de har temaer å blogge om.
  • Bedriften tror ikke at deres kunder er på nett.


Tallenes tale er klar, er bedriften din klar?  

Ps! Trenger du tips til hva du kan blogge om, les her