Du er her: Forside -> Analyse - > Google Analytics slik du kjenner det forsvinner


Google Analytics slik du kjenner det forsvinner

Nå er det slutt. Google har satt en sluttdato for Universal Analytics - versjonen som alle som har brukt analyseverktøyet kjenner til.

Alexander Dyb sier du må bytte til Google Analytics 4 så raskt som mulig.
Alexander Dyb sier du må bytte til Google Analytics 4 så raskt som mulig.

 

Universal Analytics stopper å samle inn data 1. juli 2023. Det betyr at du må ta grep allerede nå.

Google Analytics 4

Google lanserte den nye versjonen av Google Analytics - Google Analytics 4 for en tid tilbake. Nå er det bestemt at den gamle versjonen stopper å samle data fra og med 1. juli 2023 og at alle må over på den nye versjonen.

Bestill nå: Oppsett av Google Analytics 4

Du vil i en overgangsperiode etter 1. juli 2023 fortsatt ha tilgang til å se på historiske data, men Google vil om kort tid opplyse om datoen for når disse dataene blir utilgjengelig.

Hvorfor skal man bruke et analyseverktøy?

Den eneste måten å finne ut om markedsføringen fungerer og faktisk er lønnsom, er å bruke et analyseverktøy. I Google Analytics 4 kan vi se på andelen av hvor de besøkende på nettstedet ditt kommer fra - for eksempel fra søkeordsannonser, sosiale medier eller organiske søk. Med oppsett av konverteringsmål kan vi videre se på hvor mange av disse som tar kontakt eller kjøper noe. Slik får du oversikten du trenger for å lykkes. 

Opprett Google Analytics 4 så fort som mulig

Google anbefaler at man oppretter et Google Analytics 4-område før 1. juli 2022. Dette for å ha ett års historikk med data når den gamle versjonen skrus av. Begge versjonene kan leve side om side i denne overgangsperioden. Om du ikke rekker det før 1. juli 2022, så anbefales det likevel at du oppgraderer så raskt som mulig. Data fra den gamle versjonen, vil være tilgjengelig ut 2023.

Hva er nytt?

Google Analytics 4 har et helt nytt brukergrensesnitt. For de som har brukt Universal Analytics vil kjenne igjen noe, men det er likevel mye nytt å sette seg inn i. Den har også en helt ny datamodell som har gått bort fra kjente sidevisninger til å bli hendelsesbasert. Helt nytt i Google Analytics 4 er også muligheten til å få innsikt i brukerreiser på tvers av nettsteder og apper. 

Vi hjelper deg med overgangen

Alle tidligere mål og målgrupper må opprettes på nytt. Hvis man i tillegg ikke har en global site tag på nettstedet må ny tag opprettes i f.eks. Google Tag Manager. Vi i Sorentio har lang erfaring med Google Analytics og kan hjelpe deg med å sette opp den nye versjonen. 

Bestill oppsett av Google Analytics 4 


Alexander Dyb

Skrevet av:

Alexander Dyb

Analysemarkedsfører

93 66 02 32 // alexander@sorentio.no