Du er her: Forside -> - - > Stabile tall om nordmenns bruk av sosiale medier


Stabile tall om nordmenns bruk av sosiale medier

Ipsos har kommet med nye kvartalstall for sosiale medier

Nylig kom andre kvartalsrapport fra Ipsos, som viser brukertallene for sosiale medier blant nordmenn (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube, LinkedIn, Pinterest). 

Les også:
Tall fra Ipsos SoMe-tracker fra samme kvartal i 2020

NB!
 Ipsos måler kun bruk blant voksne over 18 år.  Dette rammer spesielt TikTok, Snapchat og YouTube. Tallene er også basert på undersøkelser, ikke reelle brukertall.

Her er noen nøkkeltall fra rapporten:  

  • Facebook har størst andel av daglige brukere (69 %). Deretter følger Messenger (48 %), Snapchat (47 %), Instagram (39 %), YouTube (30 %), Twitter (11 %), LinkedIn (5 %) og Pinterest (4 %).
  • 75 % av kvinner og 63 % av menn bruker Facebook daglig
  • Aldersgruppen 40-59 år er gruppen med høyest andel på Facebook
  • Hele 90 % av 18-29 år gamle kvinner har Snapchat-profil.
  • Flere kvinner (71 %) enn menn (57 %) har profil på Instagram.
  • Unge menn (18-39 år) er hyppigste brukere av Twitter.
  • Flere menn (52 %) har profil på YouTube enn kvinner (40 %).
  • Flest har profil på Pinterest blant kvinner i alderen 18-29 år.
  • Aldersgruppen som bruker LinkedIn daglig mest er 40-59 år (7 %).

     
  • Musikk- og strømmetjenester

    Spotify og NRK TV topper statistikken over daglige brukere i hhv musikk- og strømmetjenester.

    Musikk:

    1. Spotify (31 %)
    2. YouTube music (7 %)
    3. YouTube Premium (6 %)
    4. Apple Music (4 %)
    5. Soundcloud (3 %)
    6. Tidal (3 %)

    Strømmetjenester:
    1. NRK TV (26 %)
    2. Netflix (22 %)
    3. Viaplay (9 %)
    4. Tv2 Sumo (9 %)
    5. Discovery+ (7 %)
    6. HBO Nordic (6 %)
    7. Disney+ (6 %)


    Er din bedrift aktiv på sosiale medier? Trenger du noen tips?
    Sjekk vår opplæringsportal sorentioweb.no!

     


    Herman Ekeberg

    Skrevet av:

    Herman Ekeberg

    Tekstforfatter

    900 46 526 // herman@sorentio.no