Du er her: Forside -> - - > Q4 '21: Slik bruker vi sosiale medier


Q4 '21: Slik bruker vi sosiale medier

Publisert den 25.01.2022 av Linn Christin Osnes Skiri

Hvilken some-kanal har hatt en dramatisk nedgang og hvilken har hatt størst økning? Vi har tatt en titt på de siste tallene fra Ipsos.

Brukerundersøkelsen Ipsos SOMe-tracker for Q4 i 2021 er klar.
Brukerundersøkelsen Ipsos SOMe-tracker for Q4 i 2021 er klar.

 

Vi ser på de siste oppdaterte tallene over våre vaner i de forskjellige sosiale mediekanalene. Undersøkelsen Ipsos SoMe-tracker Q4 for 2021 viser brukertallene for de største kanalene:   

  1. Facebook - 3 471 000 har profil, 65 % bruker daglig
  2. Messenger - 2 964 000 har profil, 43 % bruker daglig 
  3. Snapchat - 2 701 000 har profil, 43 % bruker daglig
  4. Instagram - 2 647 000 har profil, 39 % bruker daglig 
  5. YouTube - 1 969 000 har profil, 29 % bruker daglig 
  6. LinkedIn - 1 197 000 har profil, 4 % bruker daglig (8 % ukentlig, 15 % månedlig eller sjeldnere)
  7. Twitter - 1 135 000 har profil, 9 % bruker daglig
  8. TikTok - 899 000 har profil, 14 % bruker daglig

 

De tre største kanalene er fortsatt Facebook, Snapchat og Instagram når vi sammenligner med samme periode i fjor. YouTube kommer på fjerde plass og har hatt en liten økning i antall profiler med 4 % fra året før. 

 

NB! Denne rapporten fra Ipsos måler kun bruk blant voksne over 18 år. Dette rammer spesielt TikTok, Snapchat og YouTube. Tallene er også basert på undersøkelser, ikke reelle brukertall.

  

TikTok fortsetter å øke

TikTok er den store vinneren når det kommer til å øke i antall profiler, med en økning på 7 % sammenligne med Q4 i fjor. Det er nesten 900 000 som har profil, og historisk sett ser det ut til at kanalen vil fortsette å vokse. Det blir spennende å følge med videre. 

Det er også interessant å se at TikTok er den eneste kanalen der det er nesten like mange menn (22 %) og kvinner (21 %) som har profil, mens på de andre kanalene er det større forskjeller mellom kjønnene. 

Det er den yngre aldersgruppen (18-29 år) som er mest representert her, og TikTok vinner brukere fra alle de største plattformene ifølge administrerende direktør i Ipsos Norge, Nathalie E. Warembourg under et webinar der hun presenterte tallene for Q4 ´21. 

 

Trenger du noen tips for å komme i gang med sosiale medier? Sjekk vår opplæringsportal sorentioweb.no


Facebook daler, men er fortsatt størst

Når vi ser på tall over tid for daglig bruk av Facebook i aldersgruppen 18 til 29 år er det en dramatisk nedgang siden 2018. Men det er verdt å huske på at Facebook fortsatt er den største kanalen tross en jevn nedgang de siste årene. 

Det er også interessant å nevne at det har vært en signifikant økning i andel daglig brukere av Facebook på landsbygda, mens det er en nedgang i popularitet og bruk i storbyene. 

 

Hva betyr some-tallene for din bedrift? 

Så hva kan vi som markedsførere trekke ut ifra tallene? Tallene fra Ipsos viser oss hvordan det ligger an i dagens sosiale mediebilde, og vi kan også følge med på hvilke nykommere som gjør det bra. Men uansett hvilke kanaler som gjør det godt i antall brukere og daglig bruk, er det viktigste å se nøye på hvilke sosiale medier den målgruppen du ønsker å nå ut til befinner seg i og er aktive i.

 

Last ned gratis e-bok: Slik bruker din bedrift sosiale medier

 

Kilder: Ipsos SoMe-tracker Q4, samt presentasjon av tallmateriale i et webinar av administrerende direktør i Ipsos Norge, Nathalie Eyde Warembourg.

  

Trenger din bedrift støtte til planlegging og gjennomføring av aktiviteter og/eller annonsering i sosiale medier? Vi gjør gjerne jobben! 


Linn Christin Osnes Skiri

Skrevet av:

Linn Christin Osnes Skiri

Innholdsrådgiver / Partner

951 87 777 // linn@sorentio.no