Skrevet av:
Linn Christin Osnes Skiri
Innholdsrådgiver / Partner
951 87 777 // linn@sorentio.no
Du er her: Forside -> - - > Q4 '21: Slik bruker vi sosiale medier
Hvilken some-kanal har hatt en dramatisk nedgang og hvilken har hatt størst økning? Vi har tatt en titt på de siste tallene fra Ipsos.
Vi ser på de siste oppdaterte tallene over våre vaner i de forskjellige sosiale mediekanalene. Undersøkelsen Ipsos SoMe-tracker Q4 for 2021 viser brukertallene for de største kanalene:
De tre største kanalene er fortsatt Facebook, Snapchat og Instagram når vi sammenligner med samme periode i fjor. YouTube kommer på fjerde plass og har hatt en liten økning i antall profiler med 4 % fra året før.
NB! Denne rapporten fra Ipsos måler kun bruk blant voksne over 18 år. Dette rammer spesielt TikTok, Snapchat og YouTube. Tallene er også basert på undersøkelser, ikke reelle brukertall.
TikTok er den store vinneren når det kommer til å øke i antall profiler, med en økning på 7 % sammenligne med Q4 i fjor. Det er nesten 900 000 som har profil, og historisk sett ser det ut til at kanalen vil fortsette å vokse. Det blir spennende å følge med videre.
Det er også interessant å se at TikTok er den eneste kanalen der det er nesten like mange menn (22 %) og kvinner (21 %) som har profil, mens på de andre kanalene er det større forskjeller mellom kjønnene.
Det er den yngre aldersgruppen (18-29 år) som er mest representert her, og TikTok vinner brukere fra alle de største plattformene ifølge administrerende direktør i Ipsos Norge, Nathalie E. Warembourg under et webinar der hun presenterte tallene for Q4 ´21.
Trenger du noen tips for å komme i gang med sosiale medier? Sjekk vår opplæringsportal sorentioweb.no
Når vi ser på tall over tid for daglig bruk av Facebook i aldersgruppen 18 til 29 år er det en dramatisk nedgang siden 2018. Men det er verdt å huske på at Facebook fortsatt er den største kanalen tross en jevn nedgang de siste årene.
Det er også interessant å nevne at det har vært en signifikant økning i andel daglig brukere av Facebook på landsbygda, mens det er en nedgang i popularitet og bruk i storbyene.
Så hva kan vi som markedsførere trekke ut ifra tallene? Tallene fra Ipsos viser oss hvordan det ligger an i dagens sosiale mediebilde, og vi kan også følge med på hvilke nykommere som gjør det bra. Men uansett hvilke kanaler som gjør det godt i antall brukere og daglig bruk, er det viktigste å se nøye på hvilke sosiale medier den målgruppen du ønsker å nå ut til befinner seg i og er aktive i.
Last ned gratis e-bok: Slik bruker din bedrift sosiale medier
Kilder: Ipsos SoMe-tracker Q4, samt presentasjon av tallmateriale i et webinar av administrerende direktør i Ipsos Norge, Nathalie Eyde Warembourg.