Du er her: Forside -> Analyse - > Slik fungerer Google Analytics


Slik fungerer Google Analytics

Få oversikt over de som besøker nettstedet ditt.

Google Analytics oversiktsbilde

Noe av det første jeg spør nye kunder om, er om de har installert et trafikkmålingsverktøy på nettsidene sine. Et analyseverktøy som gir oversikt over antall besøkende, sidevisninger, hvilke sider som blir besøkt, hvor lenge, hvilke sider som fører til at nettstedet ditt blir forlatt, og mye mer.

Det finnes en rekke analyseverktøy. Noen er gratis, mens andre krever lisens. De fleste nettsideleverandører leverer et analyseverktøy som følger med siden. Vær imidlertid oppmerksom på at disse analyseverktøyene ofte gir et minimalt tallgrunnlag og ofte ikke det du trenger heller. 

Dersom du sitter som leder eller markedssjef i en bedrift i dag, og ikke har et analyseverktøy installert, vil jeg anbefale at du installere Google Analytics. Dette er et gratis verktøy fra Google som gir deg mer enn nok tallgrunnlag. 

Slik installerer du Google Analytics:

Gå til www.google.no/analytics - Registrer ny konto og følg trinnene som du må gjennom.

Lim inn sporingskoden du får beskjed om i HTML-koden på ditt nettsted.

Dersom du ikke vet hvordan du administrerer HTML-koden og får tilgang til denne, ta kontakt med webansvarlig eller de som har laget nettsidene deres. 

Selv om du ikke ønsker å analysere trafikken på nettstedet ditt akkurat nå, er det viktig at du allikevel installerer et analyseverktøy. Den dagen du ønsker å se på trafikktallene, kan du ikke gå lenger tilbake i tid enn til den dato du installerte dette.

Noen funksjonaliteter i Google Analytics:

Se trafikk dag for dag:

Velg periode selv og få oversikt over hvordan trafikktallene endres dag for dag. Du kan segmentere på besøkende, unike besøkende, sidevisninger, gjennomsnittlig tid på nettstedet og mye mer. Du kan også få oversikt over en enkelt trafikkilde dag for dag, for eksempel hvor mange som kommer via Facebook, nyhetsbrev, søkemotorer osv. Nyttig verktøy når du bruker mye tid på markedsføring på disse kanalene.

Nye eller returnerende besøkende?

Er innholdet ditt bra nok? Finner de besøkende det interessant? Kommer de tilbake? Husk på at det er ikke nødvendigvis viktig at de besøkende kommer tilbake. Har du et nettsted som blir oppdatert ofte, selger mange produkter, eller produkter som må kjøpes flere ganger, er det viktig at de kommer tilbake. Har du et statisk nettsted og tunge produkter/tjenester som bare selges en gang per kunde, er det nødvendigvis ikke like viktig. 

Oversikt over geografi:

Se hvor i verden de besøkende kommer fra. Få oversikt over hvilke land, region og by (sted) de besøkende kommer fra. Kanskje dere bør opprette et nytt lokalkontor?

Trafikkilder og teknologi:

Bør dere lage mobilvennlige nettsider? Fungerer nettsidene i alle nettlesere som blir brukt? Hvilke nettsider gir dere trafikk? Fordyp deg i tallene og forstå brukere av nettsiden deres bedre. Kanskje fokuserer dere på feil informasjon? Kanskje informasjonen må forenkles og gjøres mer tilgjengelig?

Trenger du hjelp?

Du finner våre kontaktopplysninger her: https://sorentio.no/kontakt/